Hanstholm Havn minder transportministeren om yderregionernes behov for tidssvarende trafikforbindelser til det overordnede vejnet.
Dermed har regeringen modtaget endnu et indspark til den infrastrukturplan, der skal vedtages i løbet af efteråret. Hanstholm Havn erkender i brevet, at der er behov for store investeringer i infrastrukturen i Østjylland, på Vestfyn og i Hovedstadsområdet, hvor trafikvæksten er stærkest.
Men havnens bestyrelsesformand Poul Arne Jensen – der også er formand for DI i Viborg-Skive- og borgmestrene for Thisted, Skive og Morsø kommuner – påpeger, at Landsplansredegørelsen fra 2006 ’Det nye Danmarkskort’ fremhæver en national forpligtelse til, at sørge for at alle områder i landet er attraktive at leve og drive virksomhed i.
Havnebestyrelsen beder transportminister Lars Barfoed sørge for, at Hanstholm Havns rolle som et intermodalt transportknudepunkt anerkendes og sikres en plads i den fremtidige strategi, samt at rute 26/34 opgraderes til en såkaldt højklasset vejforbindelse, en motortrafikvej med en 2+1 løsning fra Hanstholm Havn over Mors og Salling mod motorvejen i Herning, som det trafikale hængsel.
Den nordvestjyske havn fastslår, at en sådan trafikforbindelse ikke kun vil gavne havne, men hele regionen.
Formanden for Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen, har allerede bedt transportminister Lars Barfoed om en kommentar til Hanstholm Havns henvendelse.