”Sådan sparer du på de dyre dieseldråber” er et tema, der aldrig vil finde nogen slutning.
Trekantens Logistik Forum havde emnet på dagsordenen på en temadag, der blev afholdt i går i Transportbranchens Uddannelsescenter ved GateWayE45 i Vejle. Selv om priserne på brændstof er faldet lidt ned i forhold til sommerens rekordpriser, er prisen stadig høj.
Derfor er der også et enormt potentiale i brændstofbesparelse – på den ene side på grund af økonomien, men også i forhold til et bedre miljø. Miljø-argumentet trænger sig således mere og mere på og der er noget rigtigt i, at den bedste besparelse er den liter diesel, der ikke bliver brugt.
Elementerne der styrer brændstofforbruget på en moderne lastvogn er mange. Det spænder lige fra selve brændstoffets kvalitet, over motorens tekniske tilstand, miljøniveau, vognenes gearing, de forhold lastvognen kører under, de dæk der er på lastvognen og endelig den menneskelige faktor – chaufføren, der bestemmer, hvor hårdt eller blødt, der skal trædes på speederen.
Hvad er løsningerne så?
Cheføkonom Ove Holm fra DTL slog kraftigt på modulvogntogsløsningen, mens dækspecialisten Mads Fisker Knudsen fra Michelin slog hårdt på faktorer som korrekt dæktryk og de rigtige dæk til det rigtige brug.
Direktør Magnus Købke fra TSU Simulatorcenter A/S skar det ud, så det kunne forstås: chaufføren skal motiveres og der findes gode uddannelsesmuligheder.
Ved at chaufførerne lærer deres vogne ordentlig at kende, herunder viden om motorens karakteristik, så er der mange penge at hente for vognmanden. Magnus Købke vurderer, at der med en investering på knap 200.000 kroner i kursusvirksomhed (med vikardækning) kan spares 1,2 millioner kroner for en vognmand med 100 lastbiler.