Trafikken gennem Eurotunnel er genoptaget efter voldsom brand i lastvognstog – men ulykken kan få vidtrækkende konsekvenser
Branden har beskadiget det ene af de to tunnelrør og trafikken afvikles derfor med nedsat frekvens. Trafikken startede igen allerede Søndag – kun tre dage efter branden startede. Trafikfrekvensen er dog reduceret til omkring 40 procent af normalen.
Når det gælder Eurotunnels ’truck shuttle’ – så oplyser Eurotunnel, at der kører mindst to afgange hver vej inden for hver 120 minutter i tidsrummet 07:00 til 22:00. Frekvensen fordobles til fire afgange i hver retning i nattetimerne.
Det vil formentlig tage måneder, at reparere det beskadigede tunnelrør. Men brandulykken kan få betydeligt længerevarende og måske permanente konsekvenser for transporten af farligt gods.
Branden opstod angiveligt i et lastvognstog på en ’truck shuttle’. Selv om der ikke er noget, der tyder på at det pågældende lastvognstog medførte farligt gods, så vurderer britiske Transport Intelligence, at tunnelbranden kan føre til skærpelse af reglerne for transport af farligt gods.
Brand i køretøjer udgør erfaringsmæssigt en alvorlig risiko for sikkerheden i tunneller.
Især den tragiske brand i et lastvognstog lastet med margarine – der efterfølgende er kommet på listen over farligt gods – og mel i Mont Blanc tunnelen mellem Frankrig og Italien i 1999, der kostede 39 mennesker livet, har medført til en række stramninger for transporten af farligt gods gennem tunneler.
Spørgsmålet om nye stramninger debatteres allerede politisk i Frankrig, hvor man påpeger, at det er et rent held, at branden ikke bredte sig til et lastvognstog med fenol, der kørte på den ulykkes ramte truck shuttle.
Transport Intelligence fremhæver, at nye stramninger vil udgøre et markant problem for både den kemiske industri og de transportører, der kører med farligt gods. Samtidig konstaterer man, at tunnelsikkerhed er et følelsesbetonet emne, som let kan få politiske konsekvenser, der ikke nødvendigvis er baseret på et sagligt grundlag.