Blue Water Shipping står bag transport af et tankskib.
Blue Water sikrede sig i fjor en stor kontrakt omhandlende transport af et tankskib i dele fra Singapore via det russiske flodsystem til Baku i Azerbaijan.
Det specielle fartøj bygges på Keppel Singmarines skibsværft i Singapore, hvorfra Blue Water skal arrangere transporten via Det indiske Ocean, Rødehavet, gennem Suez-kanalen til Middelhavet, Sortehavet og derefter igennem det russiske flodsystem Don-Volga til Det kaspiske Hav.
Bredden på den smalleste sluse i det russiske flodsystem er 17 meter og en maximum højde på 14 meter på grund af broer og elkabler. Det stiller visse krav til bygningen af tankskibet, der bygges i to moduler med en længde på 132,8 meter, og en bredde på 16 meter.
I alt drejer det sig om 2 store selvflydende skrogmoduler, der vejer 4000 tons per styk samt en del udstyr – herunder et helikopterdæk, beboelsesblokke og andet - i alt yderligere 4000 tons.
Omladningen foregår i Sortehavet, og de selvflydende skrogmoduler slæbes igennem flodsystemet af slæbebåde, mens de andre dele og udstyr lastes ombord på flodskibe og pramme - og sejles igennem flodsystemet og Det kaspiske Hav til oliebyen Baku i Azerbaijan.
Her svejses skrogdelene sammen - før levering til kunden: det russiske olieselskab LukOil.
Projektet involverer flere Blue Water kontorer i Singapore, Danmark, Rusland og Azerbaijan, og projekt-teamet består bl.a. af erfarne projektspeditører, ingeniører samt stevedoreformænd, der har forberedt transporten i 14 måneder.
Projektet kan følges på hjemmesiden www.bws.dk