DTL: Tung trafikzone med tvivlsom trafiksikkerhedsgevinst vil truer trecifret miljøinvestering.
En stor del af den halve milliard kroner, som danske vognmænd har investeret i nye miljøvenlige lastvogne eller partikelfiltre, for at sikre deres biler har adgang til miljøzonen i Københavns og Frederiksbergs kommuner, vil være spildt, hvis Københavns Kommunes planer om en tung trafikzone i indre by bliver til virkelighed.
Det fastslog vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik på et møde med Folketingets Erhvervsudvalg tirsdag.
I foretrædet for udvalget var DTL repræsenteret ved adm. direktør Erik Thinghøj fra K. Jensen Transport A/S, adm. direktør Erik Østergaard og cheføkonom Ove Holm, DTL.
Ifølge DTL, var flere udvalgsmedlemmer undrende over for kommunens planer om en forbudszone for lastbiler 18 tons.
Rødt kortK. Jensen Transport A/S deltog som eksempel. Med 75 lastbiler – der alle vejer over 18 tons - vil københavnervognmanden reelt blive dømt ude fra egen hjemmebane.
Politikerne i Erhvervsudvalget fik at vide, at transportvirksomhederne ikke ved, hvad de skal gøre og står over for en umulig opgave fra februar 2009, når forbudszonen planlægges indført. Det drejer sig ikke blot om store økonomiske tab.
Det bliver umuligt at skaffe en mængde nye 18 tons lastbiler. Og mange af opgaverne kan slet ikke løses af så lette lastbiler.
Erik Østergaard forklarede også, at lastbiler på 18, 24 og 32 tons er lige store (længde, bredde og højde), og at de ud over vægten og den vigtige lasteevne kun synlig adskiller sig ved at have henholdsvis 2, 3 og 4 aksler.
Derfor forventer DTL mere trafik, en forringet trafiksikkerhed og mere luftforurening, hvis de tunge lastbiler forbydes adgang til store dele af København.
Efter foretrædet forlyder det, at Erhvervsudvalget vil gå videre med sagen, og stille spørgsmål til en række ministre herunder justitsministeren, transportministeren, velfærdsministeren (indenrigsminister) og miljøministeren. Udvalget har i forvejen stillet spørgsmål til Økonomi- og erhvervsministeren.