Forbudszone for tunge køretøjer vil ikke forbedre cyklisters "oplevede sikkerhed", mener Harry Lahrmann.
Trafikforskeren ved Aalborg Universitet siger til Altinget.dk, at forbudszone for lastbiler over 18 ton i Københavns indre by ikke vil have nogen effekt.
De fleste ulykker opstår nemlig, når cyklisterne føler sig for sikre. Så er de nemlig ikke opmærksomme, påpeger Lahrmann.
- I flere undersøgelser har man lavet interviews med ofre for højresvingsulykker, og der tegner sig et klart billede. Det typiske offer er ofte kvinde, og gerne med en meget regelret og autoritetstro personlighed. Denne person siger til sig selv, jeg kører på en cykelsti, her har jeg ret til at køre, så der kommer ikke nogen her. Personen er mindre opmærksom, da vedkommende stoler på, at andre overholder reglerne, som hun selv gør, siger trafikforskeren til Altinget.dk
Han pointerer, at der næsten ikke sker ulykker med grønne cykelbude, for som han siger:
- De bryder jo alle regler, og er derfor meget opmærksomme.
Københavns Borgerrepræsentation har vedtaget, at indfør en forbudszone for lastbiler over 18 ton fra 1. februar 2009.
Københavns Kommune har blandt andet fremskudt en del cykelstier, så cyklister holder længere fremme end lastbilerne i lyskryds og dermed er mere synlige for lastbilchaufføren.
For at komme ulykker, specielt højresvingsulykker, til livs foreslår Harry Lahrmann, at man forkorter cykelstier, når de kommer hen til et lyskryds, og får cyklister og biler, der skal til højre i krydset, til at flette 40 meter inden krydset. Der sker 50 procent færre ulykker i vejkryds med cykelbaner til venstre for den højresvingende vognbane.