Hvis forbundslandene ikke godkender forhøjelsen af mauttaksterne, så går det ud over dem selv.
Sådan lød truslen fra statssekretær Matthias von Randow fra det tyske forbundstrafikministerium, da han talte i Bremen i går.
- Hvis ikke forhøjelsen af mauttaksterne bliver vedtaget i år, så betyder det at vi må udskyde infrastrukturprojekter for omkring 3,5 mia. euro, advarede Randow, der fastslog, at der var behov for et solidt fundament for finansieringen af den trafikale infrastruktur, hvis der skal sikres plads til forventede vækst i godstrafikken.
Randows politiske chef forbundstrafikmninster Wolfgang Tiefensee var mere diplomatisk, da han igår i Berlin indtrængende bad både forbundslandene og transporterhvervet om at accpetere forhøjelsen af mauttaksterne, så de kan træde i kraft 1. januar.
- Der er hårdt brug for indtægterne – blandt andet til støjdæmpning af jernbanen i boligkvarterer, sagde Tiefensee.
Tre ottendedele af mautforhøjelsen skal ifølge løfter gå til forbedringer af jernbaneinfrastrukturen.