23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line hæver CO2-mål

A.P. Møller-Mærsks sænke CO2-udledningen med 10 procent frem til 2012.

A.P. Møller-Mærsks sænke CO2-udledningen med 10 procent frem til 2012.

Hidtil har Maersk Line satset på at nedbringe CO2-udledningen af rederiets skibe med fem procent inden udgangen af 2012.

På grund af flådens størrelse og positionen som en stor aktør inden for energiefterforskning og –produktion er de samlede udledninger af drivhusgas og andre emissioner fra A.P. Møller – Mærsk betydelige. Imidlertid er de relative emissioner per skib faldende. Det skyldes et antal faktorer så som skibsstørrelse, gennemsnitlig alder af flåden og innovative tiltag. Det har for nylig fået Maersk Line til at stramme sine CO 2 -reduktioner fra 5 til 10% fra 2008 til 2012.

- Energieffektivitet er vores svar på miljøudfordringerne. Men det kræver innovative løsninger. Vi er allerede nået langt, og vi er sikre på, at de projekter vi har på bedding vil bringe os endnu længere, siger Joseph Nazareth, der er leder af Group HSSE (Health, Safety, Security and Environment) hos A.P. Møller-Mærsk.

Et eksempel er Waste Heat Recovery System (et avanceret genindvindingssystem for overskudsvarme), hvor A.P. Møller - Mærsk angiveligt har opnået en position som det eneste containerrederi i verden, der har installeret systemet på skibe i stor stil.

Systemet kan reducere brændstofforbruget med op til 10 procent og vil resultere i besparelser på et halv million ton CO 2 årligt, når 58 eksisterende og bestilte skibe har fået systemet installeret.

Miljø og sikkerhed

CO2-målet er bare et af en lang række tiltag inden for miljø og sikkerhed, som koncernen er i gang med at gennemføre ifølge en omfattende rapport om sundhed, sikkerhed og miljø. Det er første gang A.P. Møller-Mærsk har udarbejdet en samlet rapport om Health, Safety and Environment (HSE) forholdene i koncernen.

Der på sigt meningen at rapporten på sigt skal udvikle sig til en rapport om bæredygtighed.

- Vi er stolte af at præsentere denne rapport. HSE har altid haft høj prioritet i A.P. Møller - Mærsk Gruppen, og denne rapport viser, at vi forpligter os til at gøre fremskridt på dette område – både hvad angår rapportering og resultater, siger Joseph Nazareth.

- Traditionelt har A.P. Møller - Mærsks forretningsenheder udarbejdet individuelle rapporter om HSE. Men med denne rapport har vi nu et udgangspunkt for rapportering på gruppeniveau, tilføjer han.

Undgå dødsulykker

Eliminering af dødsulykker er et hovedmål inden for sikkerhed. Desværre oplevede A.P. Møller – Mærsk 25 dødsulykker i 2007, alle inden for transportsegmentet, som dækker containerskibsfart og terminaler. Drift af globale transportsystemer er yderst komplekst og omfatter aktiviteter så som flytning af containere, der vejer op til 30 ton. Selv om det stiller høje krav til Gruppens arbejdsplader, er målet nul dødsulykker.

I energi- og industrisegmentet, der er et arbejdsmiljø med højrisiko, skete der ingen dødsulykker i 2007. Når det gælder arbejdsulykker, var udviklingen positiv. APM Terminals for eksempel oplevede en nedgang på 33 procent.

- Vi bestræber os på at passe godt på alle vores 117.000 medarbejder, og derfor føler vi os forpligtede til at vise betydelige fremskridt på sikkerhed. Vores mål er helt at undgå dødsulykker. Vores vision er, at ingen af vores medarbejdere kommer til skade, siger Joseph Nazareth og tilføjer:

- Vores undersøgelser af dødsulykkerne viser, at de fleste af dem skyldes, at der unødigt skydes genvej, og at procedurer ikke overholdes. Derfor må vi forstærke vores opfattelse af sikkerhed, en opgave vi allerede er i gang med.

Både medarbejdere og ledere deltager i et antal nye uddannelsesprogrammer for at øge opmærksomheden på sikkerhed. Seniorledere vil desuden deltage i forløb, der vil give dem en dybere indsigt i måling og forbedring af HSE resultater.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094