23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Anne E. Jensen: Nødhavne skal forgyldes

Risikoen for forurenings-katastrofer fra skibe har fået mange lande til at indføre et beredskab med nødhavne - men havnene skal ikke risikere at bøde for deres gode vilje.

Risikoen for forurenings-katastrofer fra skibe har fået mange lande til at indføre et beredskab med nødhavne - men havnene skal ikke risikere at bøde for deres gode vilje.

Det mener EU-parlamentarikeren Anne E. Jensen, som i forbindelse med EU's tredje maritime sikkerheds pakke, der behandles i øjeblikket, vil sikre, at den modtagende nødhavn holdes skadesløs.

- Det må ikke være den mindste forhindring, som gør, at en havn og dens omgivelser i tilfælde af en nødsituation siger: ”Nej, det tør vi ikke risikere her. Hvad vores fugleliv eller kyster, hvis det går galt?”. Derfor må vi have en sikkerhed for, at havnene ikke kommer i klemme. Og det skal ikke være et lokalt ansvar. Om det skal være staten, en fond eller en forsikringsordning ved jeg ikke, men jeg mener, at den havn, der som nødhavn tager i mod, skal sikres, at der bliver ryddet op bagefter. Den skal så at sige forgyldes, siger Anne E. Jensen.

Anne E. Jensen er lokalt engageret i Kalundborg, der er udpeget som nødhavn, og hun er i Parlamentets Transportudvalgt aktiv for netop at sikre, at nødhavne ikke kommer i klemme økonomisk, hvis uheldet er ude.

- Dette er jo en situation, hvor jeg kan kombinere det lokale med det internationale, siger Anne E. Jensen,

- I Parlamentets Transportgruppe er der flertal for at sikre havnene, men dette er en af de sager, hvor Parlamentet og Ministerrådet står overfor hinanden og ikke er helt enige. Men vi her står fast. Skal vi have en ”handel” inden næste valg, så må de give sig i denne sag, fastslår den danske parlamentariker, som netop er blevet formand for Venstre-delegationen i Europa-Parlamentet efter Karin Riis-Jørgensen, der ikke genopstiller.

Statslig sikkerhed

Nødhavne og nød-områder er udpeget, fordi de ligger hensigtsmæssigt i forhold til mulighederne for at få skibe, der har behov for assistance, ind i et område, hvor de bedre kan få hjælp. Det vil forhåbentlig begrænse eller måske helt forhindre, at der sker større forureninger i havmiljøet, mener Danske Havne.

- Vi støtter naturligvis, at man mest effektivt søger at håndtere og begrænse en eventuel forurening. Vi er indstillet på, at en række havne udpeges, så skibene kan komme ind i roligt vand. Så kan beredskabet også bedre komme til undsætning. Men det må være helt klart, at det ikke må medføre store omkostninger for havnen at stille sig til rådighed, lyder det fra Danske Havne, som lægger vægt på, at staten, når den anviser skibet havn, samtidig stiller den fornødne sikkerhed. Staten kan herefter få godtgjort udgifterne hos skib og forsikringsselskab.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|