Transportsektoren rykker fra et birolle lige ind i hovedrollen, når Danmark til næste år er vært for klimatopmødet.
For direktør i DI Transport Michael Svane bliver klimadebatten og kravet om at reducere CO2-udslippet det alt overskyggende tema, som vil præge transporterhvervet i de kommende år.
- Grøn transport er på klimadagsordenen og det kommer til at gå rigtig hurtigt, når vi når klimatopmødet i København i 2009. Her vil transporten få en hovedrolle, som langt overstiger den rolle transporten plejer at have ved den slags topmøder, vurderer Michael Svane.
- Vi flytter fra gaderne og skinnerne direkte ind i selve beslutningsrummet. Vi kan se, at regeringen har nedsat et ministerudvalg, der skal se på infrastruktur, pengene til samme og en reduktion af CO2-udslippet – det lugter umiskendeligt af omkostninger, siger Michael Svane.
Han betegner ikke mindst CO2-problematikken som et åbent sår i europæisk transport – fordi miljøet ikke kender nogen grænser.
- Alligevel er der lagt op til, at nogle lande på grund af lavere økonomisk vækst får lov til at slippe mere CO2 løs, siger Svane, der peger på faren for konkurrenceforvridning, når de enkelte landes transportsektor ikke behandles ens.
Forskelsbehandling
Der er også fare for, at der sker en forskelsbehandling herhjemme, frygter direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard:
- Mange synspunkter fremføres på et følelsesmæssigt grundlag og er uden substans i forhold til, hvordan verden fungerer og hvad konsekvenserne er, siger Østergaard, der ligesom Svane frygter ekstra afgifter og udgifter til transporterhvervet.
Miljødebatten åbner dog også for nye muligheder for det danske transporterhverv.
Læs logistik-tillægget i Danmarks Transport-Tidende eller på www.transporttidende.com