23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL beder politidirektør revurdere tung trafikzone i København

DTL opfordrer Københavns politidirektør Hanne Bech Hansen til at revurdere et tidligere samtykke til Københavns Kommunes plan om en forbudszone for lastbiler over 18 tons.

DTL opfordrer Københavns politidirektør Hanne Bech Hansen til at revurdere et tidligere samtykke til Københavns Kommunes plan om en forbudszone for lastbiler over 18 tons.

DTL tvivler nemlig alvorligt på at den tunge trafikzone vil forbedre trafiksikkerheden i indre by. Tvært imod frygter vognmandsorganisationen, at forbudszonen vil øge faren for uheld mellem lastvogne og lettere trafikkanter.

I et brev til politidirektøren forklarer DTLs adm. direktør Erik Østergaard, at de tilladte 18 tons lastbiler som udgangspunkt har nøjagtigt samme tilladte ydre mål – og samme variationer i ydre mål – som lastbiler på 24 tons og 32 tons totalvægt, og i øvrigt har samme trafiksikkerhedsmæssige egenskaber og risici.

- Det er altså svært at se, hvordan en lastbils vægt skulle betyde noget for trafiksikkerheden for cyklister. Det har Havarikommissionen for Vejtrafikulykker da også afvist i forbindelse med deres undersøgelse af de tragiske højresvingsulykker, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Aktindsigt

DTL har også fået aktindsigt i, hvad der ligger til grund for politiets oprindelige, såkaldte "principielle samtykke". Et samtykke, der angiveligt blev afgivet telefonisk - inden der forelå en rapport om konsekvenserne af den planlagte forbudszone.

DTL påpeger, at en 18 tons grænse vil resultere i en trafikal åreforkalkning i indre by.

Som planerne er i dag, vil afviklingen af den københavnske trafik blive besværliggjort flere steder:

På Strandvænget, Strandvejen og Ring 2 (Tuborgvej) kan der med forbudszonen ventes en markant vækst på yderligere 900 fra 1.100 til 2.000 lastbiler pr. dag. Hertil skal lægges en yderligere vækst i forbindelse med projekt Nordhavnsvej og andre store byggeprojekter i Nordhavnen, som vil medføre meget betydelig arbejdskørsel. DTL anslår 1.000 lastbiler ekstra pr. dag.

Trafikken vil dermed kunne tredobles fra i dag 1.100 til ca. 3.000 lastbiler pr. dag i 2010.

Det vil betyde problemer med trafikafviklingen ad de nævnte veje - og ikke mindst vil der kunne opstå problemer i rundkørslen i Gentofte Kommune ved Vintappersøen eller alternativt ved Klampenborgvej-motorvejsbroen i Lyngby Kommune, som trafikanterne skal benytte for at skifte mellem Helsingørmotorvejen og Motorringvejen.

Den planlagte zonegrænse slår af uransagelige årsager et knæk langs med Sortedamssøen, så denne del af Øster Søgade er med i forbudszonen. Herved vil trafik mellem Nordhavnen og adresser i det centrale København og f.eks. på Amager blive tvunget til større eller mindre omveje med flere ekstra sving, herunder højresving, til følge, lyder advarslen fra DTL til politidirektør Hanne Bech Hansen.

I øvrigt har repræsentanter for DTL foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg om sagen 9. september.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03