Fødselsdag: KLC Gruppens ejer og direktør, Jeppe Schultz, fylder 14. september 60 år.
Jeppe Schultz begyndte sin karriere i lastvognsverdenen som mekanikerlærling hos en forhandler, der førte bl.a. Magirus og Dodge. Siden solgte han Hiab-kraner, inden han blev ansat som sælger hos den lokale Volvo-lastvognsforhandler.
Her var Jeppe Schultz indtil 1983, da han tog det store skridt og begyndte for sig selv. KLC har således netop haft 25 års jubilæum.
Helt fra starten skulle KLC – Kolding Lastvognscenter - være et servicecenter, der kunne klare alle opgaver - også de store. Jeppe Schultz lejede sig ind hos en vognmand på Stålvej i Kolding – i en bygning, der i dag huser et dækcenter, og som i øvrigt ligger lige over for det nuværende KLC-center. Her blev der ansat fire tidligere kolleger, som alle fulgte med Jeppe Schultz fra Volvo-forhandleren.
Renault til landetI 1983/84 dukkede Renault op på det danske lastvognsmarked, og Jeppe Schultz fik etableret et samarbejde med den franske lastvognsproducent.
- Masser af vognmænd begyndte at køre Renault, og værkstedet blev hurtigt for lille, fortæller Jeppe Schultz. Den første lastvogn blev solgt til Børge Nielsen fra Langeland, som var en trofast Renault-kunde. I alt solgte vi faktisk 75 nye lastvogne i løbet af de første tre år.
I august 1986 flyttede KLC til den nuværende placering, hvor der blev bygget et nyt og større lastvognscenter på godt 1400 m2.
- Med det mente vi, at vi ville have plads nok mange år frem i tiden, siger Jeppe Schultz.
Men udviklingen løb stærkere end forventet, og i 1996 åbnede han en afdeling i Padborg og i slutningen af 90’erne yderligere en afdeling i Horsens.
Jeppe Schultz har om nogen været med til at få Renault-lastvognene ud på det danske vejnet. KLC var også på forkant, da de fireakslede chassiser blev moderne. Renault har bl.a. sendt flere treakslede chassiser til KLC i Kolding, hvor de har fået bygget en foraksel mere på.
I begyndelsen af dette århundrede overgik forhandlingen af Renault-lastvogne til importøren, og KLC blev klargøringsstedet i Danmark for nye Renault lastvogne. KLC begyndte også at sælge trailere og overtog aktiviteterne fra Skandinavisk Trailer Import A/S.
- For to år siden ophørte vores samarbejde med Renault – men det blev ikke desto mindre startskuddet til nye opkøb og en kraftig ekspansion, siger Jeppe Schultz.
To nabogrunde med haller og det lokale DAF-serviceværksted i Vamdrup er blevet købt til, afdelinger er kørt sammen, udviklet og moderniseret, produktionen af Scan Hejs er overtaget, og afdelingen KLC Hydraulik er blevet etableret med forhandling af Palfinger-kraner.
SamlingSiden er det besluttet, at lukke satellitværkstederne i Horsens, Padborg og Vamdrup, for at samle alle aktiviteter i Kolding.
- Det er et helt naturligt led i koncernens udvikling, siger Jeppe Schultz om at samle viden og kompetencer ét sted.