23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ros og ris til udspil

Organisationer: Ikke ét ord om godstransport i kommissoriet for ministerudvalg, der skal konkretisere regeringens infrastrukturstrategi.

Organisationer: Ikke ét ord om godstransport i kommissoriet for ministerudvalg, der skal konkretisere regeringens infrastrukturstrategi.

Regeringen har nedsat et ministerudvalg, der skal levere regeringens udspil til en infrastrukturinvesteringsplan frem til 2020.

Udvalget, der har finansminister Lars Lykke Rasmussen i spidsen, skal komme med konkrete forslag til fremtidens danske transportinfrastruktur – inden for en holdbar finanspolitisk ramme og i balance med kravene til reduktion af transportsektorens miljøpåvirkning.

Mens opgavebeskrivelsen for ministerudvalget fokuserer på fremkommelighed, trængsel, miljø (herunder CO2), bæredygtig infrastruktur og en såkaldt Grøn Transportvision DK, så er godstransport ikke nævnt med et eneste ord.

Trængsel

Alligevej er DTL’s adm. direktør Erik Østergaard – der var medlem af Infrastrukturkommissionen, som har udarbejdet en stor del af grundlaget for ministerudvalgets beslutningsfundament - overvejende tilfreds med det foreløbige udspil fra regeringen:

- Det ser ud til, at regeringen tager fremtidens infrastruktur alvorligt – både med hensyn til fremkommelighed og miljø – og det hilser transporten velkommen.

Spildtid

Han peger på, at DTLs 3100 medlemsvirksomheder hver dag mister megen tid på vejene på grund af trængsel, og prognoser siger, at det kun bliver værre.

- Derfor er det glædeligt, at regeringen vil gøre noget ved de voldsomme trængselsproblemer, som vores medlemsvirksomheder møder hver eneste dag. Det er svært at drive en effektiv forretning, når der er så meget spildtid på vejene, siger Erik Østergaard.

Bredt hold

DTL noterer sig også det stærke hold, som regeringen stiller med:

- Med finansministeren for bordenden synes regeringen at have erkendt, at der ikke bare skal prioriteres inden for de nuværende økonomiske rammer, men at der skal findes flere penge, udtaler Erik Østergaard, der dog beklager, at Intelligent Trafik Styring ikke er nævnt.

FDL negativ

I FDL er reaktionen lodret negativ og kommissoriet beskrives som både uambitiøst og bekymrende. Bekymrende fordi hensyn til natur og miljø er fremhævet flere gange i den godt to sider lange opgaveskrivelse og uambitiøst fordi der ikke er lagt op til infrastrukturmæssige Columbusæg, som en fast forbindelse over Kattegat.

DI positiv

DI Transport har en positiv holdning til regeringens planer om at styrke investeringerne inden for infrastrukturen.

- Det er glædeligt, at regeringen nu sætter fart på et oplæg til de kommende investeringer i den trafikale infrastruktur, siger direktør i DI Transport, Michael Svane.

Når det kommer til selve pengesiden, er DI Transport til gengæld ikke begejstrede for udsigten til nye afgifter på trafikområdet.

- Trafikområdet er i dag ikke kun en malkeko, men derimod en hel besætning af malkekøer. Kort sagt: vi betaler allerede i dag langt mere i afgifter m.v. end der bruges til trafikområdet, siger Svane.

- Der er behov for en fortsat udbygning af den trafikale infrastruktur i Danmark. Det er også væsentligt at huske den internationale dimension - vi skal have en infrastruktur, der binder os sammen med den øvrige verden, siger Svane.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063