23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En god partner

Vanflash-test: Peugeot Partner er blevet mere rummelig, komfortabel og brugervenlig.

Vanflash-test: Peugeot Partner er blevet mere rummelig, komfortabel og brugervenlig.

Af Lars Lassen

Peugeot har genopfundet succesmodellen Partner – der sammen med Citroën-søsteren Berlingo - blev ganske populær på det danske marked. Vel og mærke med både hvide og gule nummerplader.

Den nye Peugeot Partner er vokset, men grundformlen er bevaret: en høj, rummelig og praktisk bil til arbejdsbrug - eller børnefamilien. Funktion går over smarte former.

Når det er sagt, så er den nye Peugeot Partner en ganske fiks indpakning til en lille volumenbil.

Skarpe dråbeformede forlygter kombineret med bløde kurver og en stor robust kofanger i stødvenlig plast giver baghjul til den gamle – temmelig usexede version.

Designet er mere gennemført ude og inde.

Bedre kabine

Kabinen har fået et både visuelt og ergonomisk løft af de helt store. Plast og tekstiler efterlader indtrykket af et kvalitetsløft og formgivningen er mere moderne.

Centerkonsollen med gearskifte, varme/ventilation-kontrol, CD-radio med MP3 og kørecomputer på toppen virker en anelse monomental, men det er muligt at krydse kabinen, hvis man ønsker at stige ud i højre side. Peugeot har også sørget for rigeligt med stuvningsplads med små rum og gemmer.

Der er lidt for meget billig sofa over sæderne – men mere om det senere. Førersædet kan justeres i højden.

Den store panoramaforrude giver et glimrende udsyn. Den forholdsvis brede stolpe i siderne – der efterhånden er blevet standard i forbindelse med kollisionssikringen – tager dog lidt af udsynet.

Peugeot fortjener ros for de store sidespejle, der giver et glimrende overblik bagud.

Peugeot Danmark har valgt, at gøre ESP til standardudstyr – et valg, der sikrede storebror Expert titlen som Årets Varebil 2008.

Airbag til fører og passager er standard. Det gælder også for sideairbags på biler produceret fra juli i år.

Mere plads

Den nye Partner, der er bygget på en undervogn fra PSA’s personvognsprogram, kører også bedre end forgængeren.

Akselafstanden er øget med 3,5 centimeter til 2,73 meter, køretøjets samlede længde er øget med 24 centimeter til 4,38 meter (en lang udgave, der introduceres i løbet af efteråret lægger yderligere 25 centimeter til i længden). Bredden er øget med otte centimeter.

Varerummet er vokset fra tidligere 3 kubikmeter til 3,3 kubikmeter (3,7 kubikmeter i den lange Partner).

Nyttelasten er oplyst til omkring 800 kilo for den korte variant, mens den lange variant har en nyttelast på omkring 700 kilo.

Skydedør i højre side er – som skydedør i venstre side – ekstraudstyr. Da varerummet er næsten tre meter langt, vil det være svært at undvære adgang fra siden.

Med skydedør er adgangsforholdene glimrende. Skydedøren i siden er for smal til læsning med gaffeltruck, men bilens størrelse taget i betragtning og når varerummet er så kort, så er det intet problem.

Motorvejsgear tak

Partner Van tilbydes med tre forskellige motorer. En 1,6i benzinmotor på 90 hk, samt to dieselmotorer på henholdsvis 75 hk (175 Nm) og 90 hk (215 Nm).

Testbilens 90 heste HDI-motor leverede et pænt kraftoverskud, der også rækker til last på krogen.

Femtrins-gearkassen fungerer smidigt sammen med motoren og virker velafstemt. Det femte gear kunne godt være gearet en anelse højere eller suppleret med et egentligt motorvejsgear i form af et sjette gear.

Den nye Partner byder på højere kørekomfort end forgængeren. Køreegenskaberne er godartede. Testbilen udviste dog i ulæsset stand lidt slinger i styretøjet, når den blev presset i kurver. Bestemt ikke i alarmerende grad, men lidt overraskende.

Ringe støtte

Netop i skarpe kurver dumper til gengæld fører- og passagersæde. Der er simpelthen for ringe støtte i siderne.

Man får en ubekvem fornemmelse af at falde af, hvis man eksempelvis bliver overrasket af en uventet skarp sløjfe, når man kører af motorvejen.

Alt i alt er den nye Peugeot Partner et rigtigt godt bud på en varebil i den lette ende – ikke mindst til jobs i byområder. Den høje kørekomfort betyder dog, at en langtur er en smal sag.

Der var åbent til varerummet i testbilen og det kunne naturligvis høres – men selv her var støjen fra undervogn og motor noget af det laveste vi har hørt i en fabriksbygget varebil.

Priserne starter ved 110.000 kroner før moms og levering.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03