Win-win: Da Danfoss for alvor satte fokus på koncernens transport og logistik, blev kvaliteten løftet samtidig med, at de samlede logistikomkostninger blev reduceret.
Af Gwyn NissenDanfoss har reduceret sine logistikomkostninger i Europa, efter at koncernen siden 2000 har sat fokus på koncernens transport og logistik.
Første skridt var at reducere antallet af nationale lagre til få centrallagre, der kan servicere hele Europa.
- Det har givet os besparelser, at samle transportopgaverne og lagrene. Tilmed har vi et bedre overblik, og vi kan give vores kunder en bedre service, siger Torben Christensen, administrerende direktør i Danfoss Distribution Services.
Danfoss har med succes centraliseret distributionen i Europa på centrallageret i Rødekro og koncernen gentager nu øvelsen i blandt andet Nordamerika, Asien og Mellemøsten.
BesparelserDe helt store besparelser blev taget ved sammenlægning af lagrene fra 2002 til 2006 – men besparelserne fortsætter.
- Vi har en håndfuld dygtige medarbejdere, der ikke gør andet, end at udvikle og optimere hele vores logistik – og det betaler sig, siger Torben Christensen.
De har formået at reducere de samlede logistikomkostninger år efter år, hvilket er noget af en bedrift, da mange af de underliggende omkostninger stiger og stiger – f.eks. brændstofpriserne.
Teknologi-skridtNæste mål for Danfoss er, at komme nogle skridt foran i forbindelse ved øget brug af informationsteknologi.
Allerede i dag kan Danfoss som de fleste følge varens vej til kunderne.
- Men ”track and trace” er ofte bagudrettet, når det er gået galt og varen ikke er nået frem til tide. Vi vil gerne nå derhen, hvor vi kan være proaktive og give kunden en melding inden han opdager, at varen er forsinket på grund af en trafikprop eller lignende, forklarer Torben Christensen.
Derfor arbejder Danfoss på at udvikle et system, der gør det muligt, at få et overblik over alle afvigelser.
- Så kan vi servicere de kunder, hvor der er afvigelser, i stedet for at bruge tid på det, der kører, som det skal.
VokseværkDa det blev etableret i 2002 var det forventet, at der skulle arbejde 140 i Danfoss' logistikcenter. Siden blev centeret Danfoss’ samlingspunkt for hele Europa og nu er der 230 ansatte.
Danfoss-koncernen har fortsat vækstplaner, selvom tempoet lige nu ikke er så højt som bare for et halvt år siden. Derfor skal Danfoss snart til at forholde sig til spørgsmålet om koncernen skal udvide i Rødekro, da pladsen næsten er fuldt udnyttet nu.
Danfoss sikrede sig fra starten udvidelsesmuligheder ved at købe jord nok ved den sønderjyske motorvej.
I takt med den fysiske udvidelse, skal der ogaså ske en udvidelse af kapaciteten gennem automatisering.