Vendepunkt: Lastbilerne skal tilbage på danske plader. Hvis søfarten kan, så kan landtransporten også, mener DTL-direktør Erik Østergaard.
Af Gwyn NissenDansk søfart har i de senere år formået at sejle sig tilbage på verdenskortet. De danske rederier har succes og lille Danmark spiller en stor rolle i den globale søfart. Det gør danske landevejstransport også, men store dele af den danske lastbilflåde kører under fremmed flag. Direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, vil gerne have de danske lastbiler hjem igen.
- Løbet er ikke kørt. I det omfang, at rammebetingelserne svarer til, hvad man har andre steder i Europa, vil man kunne få danske lastbiler hjem på danske plader, vurderer Erik Østergaard.
- Søfarten er et udmærket eksempel. For 20-30 år siden var der en vældig udflagning, men siden har der været megen fokus på skibsfartens rammer som effektiv søfartsnation. I dag sidder danske rederier på en stor del af verdenshandlen – det er godt gjort, siger Erik Østergaard.
Spydspidser som Mærsk har hjulpet godt til, men mange andre rederier er med på succesbølgen – og der kommer hele tiden nye til.
- Det er resultatet af en meget fokuseret erhvervspolitik, siger Erik Østergaard, der også ser tegn på land, der peger i den rigtige retning.
Han peger på en række initiativer i forbindelse med vejgodsstrategien fra foråret og den forestående godsstrategi, som har til formål, at skabe en konkurrencedygtig branche.
- Det er positivt. Trafikministeren har virkelig fokus på, at vi skal have et konkurrencedygtigt erhverv og hun ved, at særlovgivning gør, at vi i dag mister konkurrencedygtighed overfor omverdenen. Men det er lige så slemt, at danske forbrugere skal betale højere priser, bare fordi vi har kritisable rammebetingelser for transporterhvervet, siger Erik Østergaard.
Lige vilkårHan efterlyser lige konkurrencevilkår uanset, om man har forretning på den ene eller den anden side af grænsen.
- Det er klart, at virksomhederne flytter med markedet. Men det er uhensigtsmæssigt og giver i min optik ingen mening, at man er tvunget til at flytte biler og nummerplader 50 km syd for grænsen, siger Erik Østergaard. Og hvorfor skal en udenlandsk lastbil for eksempel ikke have et miljøzonemærke?
Direktøren for DTL er dog optimistisk:
- Transportministeren synes at have sat sig det mål, at komme ulighederne til livs, siger han.