Fremtid: På trods af en stagnerende verdensøkonomi, vil der fortsat være nok at køre med, vurderer DTL-direktør Erik Østergaard.
Af Gwyn NissenDet kan godt være, at optimismen har fået en dæmper herhjemme – og i øvrigt også hos vognmænd i det øvrige Europa - men direktør Erik Østergaard fra Dansk Transport og Logistik ser stadig positiv på fremtiden.
- Verdensøkonomien er blevet mere global, så selv om det går ned ét sted, går det fremad andre steder. Med eksporten følger der altid afledte transportopgaver, og det kan da godt være, at der er en vis afmatning, men min vurdering er, at det ser fornuftigt nok ud i fremtiden, siger Erik Østergaard.
DTL-direktøren peger ikke mindst på, at den øgede globalisering og deraf følgende outsourcing af store dele af produktionen skaber et øget behov for sø- og landtransport.
Der er med andre ord nok at lave på havne, distributionscentre og trafikale knudepunkter.
- Tag bare containerhavnen i Shanghai – det er for mig en god indikator. Den er rykket op som nummer to blandt verdens største containerhavne, siger Østergaard.
Vækstrater på 20-25 procent over de seneste tre år i Shanghai smitter af på de europæiske containerhavne. Ikke mindst på aksen Antwerpen-Rotterdam-Bremerhaven-Hamborg sørger handlen med Kina for damp på kedlerne.
- Og også de danske havne har pæne vækstrater – blandt andet takket være blandt andet trafikken på Østersøen, siger Erik Østergaard.
I miljø-søgelysetMed København og Danmark som vært for det kommende miljøtopmøde i 2009 er der herhjemme kommet ekstra politisk fokus på miljøet – ikke mindst når det gælder transport.
- Det bliver spændende at se, hvilke virkemidler politikerne vælger, at tage i brug, for at reducere CO2-udslippet, siger Erik Østergaard. Uanset hvilken transportform man vælger – til søs, i luften, banen eller bil – så er det forbundet med et brændstofforbrug.
Frygter i hvad politikerne kunne finde på?
- Frygte er det forkerte ord. Der er ingen tvivl om, at der er masser af politiske holdninger til hvad der skal ske: Roadpricing, forhøjede dieselpriser mm. Jeg tror kun, at vi har taget hul på den debat og at den vil tage lang tid endnu.
Har branchen brug for en hurtigere løsning, så den ved, hvor den står i fremtiden?
- Det er vigtigere for os, at debatten foregår på et oplyst grundlag. Mange synspunkter fremføres på et følelsesmæssigt grundlag og er uden substans i forhold til, hvordan verden fungerer og hvad konsekvenserne er, siger Erik Østergaard.
Politisk erkendelseHan hæfter sig dog ved, at det er stadig mere åbenlyst for ministre og politikere, at transport er en afgørende forudsætning for at samfundet kan fungere effektivt.
- Ja, vi bruger energi og er i en lang årrække afhængig af fossile brændstoffer. Men der er altså en lang række sektorer, der er nemmere, at gå ind i, hvis man vil reducere CO2-udslippet. Man skal huske, at vognmandsbranchen trods stigende transportarbejde har formået, at reducere emissionerne markant, siger Erik Østergaard.
Producenterne gør i dag alt muligt teknologisk for at reducere energiforbruget, der udvikles bedre dæktyper og på virksomhederne arbejdes der med energirigtig kørsel, kørselsplanlægning og andre tiltag, der giver en effektiv udnyttelse af vognparken.
- Indførelsen af modulvogntog vil kunne give en yderligere – tocifret – reduktion. Det kender jeg ikke andre tiltag, der kan, siger Østergaard.
Delt debatErik Østergaard understreger derfor nødvendigheden af, at tage diskussionerne separat for de enkelte trafiktyper.
- Adfærdsmønstret for private er helt anderledes end det for en lastbil, der kører varer til Netto på Nørreport. Politikerne er nødt til, at se på, hvilke ændrede adfærdsmønstre de ønsker. Vi skal bare stadigvæk kunne levere varen og for os som for de private gælder, at der skal være alternativer.
Netop på det område mener Erik Østergaard, at Danmark har sovet i timen.
- Begynder politikerne at pille ved skruerne, skal de vide, at det hele er et meget fintmasket net, som hænger sammen. Inden man flytter trafik fra et sted til et andet, skal man være sikker på, hvad der sker, siger Erik Østergaard.
Han advarer således mod, at skabe mindre mobilitet i det danske samfund på et tidspunkt, hvor der er rekordhøj beskæftigelse og derfor brug for al arbejdskraft:
- Man skal passe på, at man ikke skyder sig selv i foden og gør arbejdskraften mindre tilgængelig - eller pålægger branchen unødvendige udgifter.
InfrastrukturSom eksempel nævner Erik Østergaard, at der er behov for en styrkelse af den kollektive trafik, hvis politikerne ønsker, at begrænse den private trafik.
- Danmark har langt fra tilført de resurser, der skal til i infrastrukturen, siger DTL-direktøren, der venter med spænding på efterårets politiske planer for henholdsvis infrastrukturen og godstransporten.
Han peger på, at Danmark dels har skubbet vedligehold af det eksisterende vejnet foran sig, og samtidig forsømt, at investere i ny infrastruktur for at undgå flaskehalse.
- For mig er det ikke et spørgsmål om enten/eller med om både/og. Vi skal både investere i øget kollektiv trafik og i nye veje. I skinner og vejnet, understreger Østergaard.
Gør-noget-selvDe danske vognmænd skal ikke sidde med hænderne i skødet – og det gør de heller ikke, konstaterer Østergard:
- Danmark har stadig et meget bredt erhverv med såvel store, mange små og mellemstore, samt selvkørende vognmænd. Inden for deres specialer er de dygtige – også på et europæisk plan – men det er klart, at konkurrencen er benhård.
Hver enkelt vognmand skal derfor optimere sin egen forretning fra dag til dag.
- I takt med udefrakommende faktorer, som for eksempel stigende oliepriser, kan der hurtigt blive rykket på bundlinjen. Derfor er det vigtigt, at vognmanden har fokus på egne omkostninger hele tiden, for at være konkurrencedygtig, siger Erik Østergaard.