Tiltag: Danmarks Transport Tidende bringer hver 14. dag en oversigt over fragtsituationen ved hjælp af TimoComs markedsbarometer.
Af Gwyn NissenDet kan godt være svært at bevare overblikket over vejgodstransporten i Europa. Men nu er der lidt hjælp på vej. Danmarks Transport Tidende bringer som noget nyt hver 14. dag et markedsbarometer over den europæiske fragtsituation på spotmarkedet.
Markedsbarometeret er udviklet og leveres af TimoCom, der står bag den omfattende internationale fragt- og laderumsbørs, TimoCom Truck & Cargo. Markedsbarometeret er et værktøj, der viser kapacitetsudviklingen på de vigtigste markeder til og fra Danmark.
Danmarks Transport Tidende og TimoCom har i første omgang udvalgt en række relationer mellem Danmark og andre lande.
- Det er sket med baggrund i antallet af tilbud på fragtbørsen, idet vi gerne vil sikre, at der ligger en vis mængde tilbud bag tallene i markedsbarometeret. Det er ikke sådan, at der kun er 1-2 tilbud, der danner grundlag for tallene, siger chefredaktør på Danmarks Transport Tidende, Gwyn Nissen. I takt med, at fragtbørsen vokser og der kommer flere tilbud ind, vil markedsbarometeret blive udvidet med flere lande.
I Danmarks Transport Tidendes tyske søster-avis DVZ viser TimoComs markedsbarometer således relationer mellem Tyskland og 17 andre lande. I Transport Tidende begynder vi med otte lande.
Markedsbarometeret omfatter ikke alle transporter. En stor del af godstransporten afvikles på langtidskontrakter.
- Men når disse muligheder er udnyttet, så springer fragtbørsen ind. Den tager toppen af kapaciteten, og det er disse tal, der er velegnede til vores kapacitetsanalyse og markedsbarometeret, siger Andreas Möllenbeck, salgsdirektør i TimoCom Soft und Hardware GmbH.
Solidt grundlagHan peger på, at et stort antal brugere – 67.000 – og et endnu større antal tilbud – op til 172.000 – danner et solidt grundlag for markedsbarometeret.
- Det gør værktøjet både interessant og unikt for hele branchen, siger Andreas Möllenbeck. Både speditører og transportører kan bruge værktøjet i deres daglige arbejde, fordi barometeret giver dem klare svar i forhold til kapacitetsefterspørgsel.
Möllenbeck peger på, at disponenter har mulighed for at overvåge bevægelser i markedet og dermed kan danne sig et billede af udbud og efterspørgsel.
- Det er nyttigt i en forhandlingssituation, siger salgsdirektøren.
Man kan læse mere om TimoCom på www.timocom.com
Andreas Möllenbeck, salgsdirektør i TimoCom Soft und Hardware GmbH, hvad er TimoComs historie?TimoCom Soft- und Hardware GmbH blev grundlagt 1997 i Düsseldorf og vi ser os selv som serviceleverandør til transportbranchen. I løbet af få år har vi udviklet os til en mellemstor virksomhed med vores fragtbørs ”Truck & Cargo”.
Mod et månedligt gebyr kan speditører og transportører få adgang til vores online-platform, hvor de kan finde enten fragt eller plads til gods. På den måde er vi med til at sikre, at vores kunder kan udnytte deres kapacitet optimalt.
Vi har alt fra én-mands-virksomheden til store koncerner med mange filialer. I alt har vi i dag 67.000 brugere i 44 lande.
Hvor mange fragt/laderums-tilbud er der dagligt?Vores brugere indleverer op til 172.000 aktuelle fragt- og laderumstilbud dagligt – og der kommer stadig flere til.
Vi lægger vægt på, at der er tale om kvalitets-tilbud, idet vi dels undersøger kundernes seriøsitet – blandt andet ved at sikre os, at de har været på markedet i mere end seks måneder. Så på den måde kan man godt sige, at vores kunder har et kvalitetsstempel fra TimoCom.
Hvordan virker markedsbarometeret?Brugerne tegner et samlet billede af det europæiske transport-spotmarked og giver således et godt overblik over markedet. Det virker meget enkelt: TimoCom laver en optælling af fragttilbuddene og sammenligner dem med laderums-tilbuddene. Tallene er et gennemsnit beregnet på tilbuddene fra de seneste 14 dage.
Hvorfor har TimoComs udviklet markedsbarometeret?For det første har vi 67.000 brugere, vi er internationale og vi har adgang til de nødvendige data fra vores fragtbørs.
Disse tre forhold giver et godt overblik og siger desuden meget om det europæiske transport-spotmarked. Vores 67.000 brugere sikrer dels en enorm volumen og dels er der tale om valide tal, da vi har undersøgt vore brugere.
På den måde er vi i stand til at give transportvirksomheder i hele Europa et overblik over markedssituationen i forhold til fragtmængder og laderums-kapacitet. Det er med andre ord et værktøj i virksomhedernes planlægning og en hjælp til at forhandle de rigtige priser.