Mange havne: Danmark har en fordel, men det stiller samtidig krav til investeringer, siger havnedirektør.
Danmark har i modsætning til flere andre europæiske lande rigtig mange havne i forhold til landets størrelse. Det giver både fleksibilitet og forsyningssikkerhed. Og når der sejles tungt gods helt tæt ind til, hvor det skal bruges, så mindskes vejtransporten.
- For bedre at kunne udnytte den store transportkapacitet på havet, er det derfor nødvendigt, at havets og landets veje kobles bedre sammen, end det er tilfældet i dag, påpeger Danske Havnes direktør Hans Bertelsen.
De 16 havne på ønskelisten forventer en samlet vækst i godsomsætningen over kaj fra ca. 60 mio. tons i 2007 til ca. 80 mio. tons i 2015 – altså en vækst på mere end 30 pct. på otte år.
- Det er vigtigt at huske på, at opgraderinger eller nyanlæg af infrastruktur til en havn også gavner anden lokal trafik end den direkte havnerelaterede. Erhvervslivet i omkringliggende kommuner og samfundet generelt hjælpes gennem en aflastning af motorveje og mindre miljøpåvirkning, lyder det fra Danske Havne, som fremhæver det samfundsøkonomiske afkast af investeringen og nævner, at investeringer i infrastruktur til og fra havnene både er en kommunal og en national opgave.
For mange af projekterne vil der også være mulighed for at ansøge om EU-støtte via såvel de generelle midler i TEN-T-programmet som det specifikke Motorways of the Sea.
Selv har havnene investeringsplaner for over 10 mia. kr. frem til 2015, hvis man tæller både små og store med.