23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hurtig adgang til vandet

Mange havne: Danmark har en fordel, men det stiller samtidig krav til investeringer, siger havnedirektør.

Mange havne: Danmark har en fordel, men det stiller samtidig krav til investeringer, siger havnedirektør.

Danmark har i modsætning til flere andre europæiske lande rigtig mange havne i forhold til landets størrelse. Det giver både fleksibilitet og forsyningssikkerhed. Og når der sejles tungt gods helt tæt ind til, hvor det skal bruges, så mindskes vejtransporten.

- For bedre at kunne udnytte den store transportkapacitet på havet, er det derfor nødvendigt, at havets og landets veje kobles bedre sammen, end det er tilfældet i dag, påpeger Danske Havnes direktør Hans Bertelsen.

De 16 havne på ønskelisten forventer en samlet vækst i godsomsætningen over kaj fra ca. 60 mio. tons i 2007 til ca. 80 mio. tons i 2015 – altså en vækst på mere end 30 pct. på otte år.

Miljøpåvirkning

- Det er vigtigt at huske på, at opgraderinger eller nyanlæg af infrastruktur til en havn også gavner anden lokal trafik end den direkte havnerelaterede. Erhvervslivet i omkringliggende kommuner og samfundet generelt hjælpes gennem en aflastning af motorveje og mindre miljøpåvirkning, lyder det fra Danske Havne, som fremhæver det samfundsøkonomiske afkast af investeringen og nævner, at investeringer i infrastruktur til og fra havnene både er en kommunal og en national opgave.

For mange af projekterne vil der også være mulighed for at ansøge om EU-støtte via såvel de generelle midler i TEN-T-programmet som det specifikke Motorways of the Sea.

Selv har havnene investeringsplaner for over 10 mia. kr. frem til 2015, hvis man tæller både små og store med.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03