Logistik: Interesse for at outsource logistikopgaver er stadig stor inden for industri, engros- og detailhandel.
Af Lars LassenOpbremsningen i den globale økonomi – eller den danske ditto for den sag skyld – er ikke gået sporløst hen over transport- og logistiksektoren. Væksten i godsmængderne er taget af og det har øget konkurrencen i branchen.
Men der er stadig langt til generel tilbagegang. Dertil er den grundlæggende tendens mod stadigt stigende efterspørgsel efter transport og godshåndtering alt for stærk.
Men kreditkrisen og aftagende forbrugertillid skærper som bekendt erhvervslivets fokus på effektiviseringer. Det gælder også interessen for outsourcing af logistikken.
Det ses eksempelvis i USA, hvor krisen har kradset længere end i resten af verden. Her voksede markedet for kontraktlogistik ifølge en konjunkturundersøgelse fra britiske Transport Intelligence med syv procent i 2007 mod 10 procent året før. En ganske respektabel og livskraftig vækst, når man tager den generelle økonomiske udvikling i USA i betragtning.
I Europa var væksten stærkere sidste år. I Vesteuropa lå Storbritannien i spidsen med en vækst i omsætningen i sektoren med mere end 10 procent, tæt fulgt af Finland, der stadig nyder godt af den strategiske placering som porten til Rusland.
Markederne i Østeuropa vokser markant hurtigere end i Vesteuropa. Men selv lande som Tyskland og Frankrig viser solid vækst.
Rapporten ’Global Contract Logistics 2008’ placerer dog Asien i den globale førertrøje med en gennemsnitlig vækst på 11 procent. Japan trækker ned i statistikken, mens Kina trækker op sammen med lande som Vietnam, Malaysia og Indonesien.
UdfordringerTransport Intelligence vurderer trods de sunde vækstrater i 2007, at logistiksektoren på sigt vil opleve en afsmittende effekt af krisen. Men samtidig fremhæves mulighederne for ny vækst.
Den globale konsulentvirksomhed Cap Gemini, DHL og softwaregiganten SAP har i 12 år gennemført en årlig undersøgelse af det globale marked for 3-parts logistik i samarbejde med Georgia Institute of Technology.
Den seneste undersøgelse bekræfter at interessen for 3.-parts logistik (3PL) er betydelig. Men der er også store udfordringer for 3PL-udbydere.
Det er fortsat primært klassiske logistikfunktioner som transport og lagerdrift, der outsources til 3.-parts udbydere. Når det gælder aktiviteter med direkte kundekontakt, så er industri, en gros- og detailhandel langt mere konservative. Det gælder også for mere strategiske serviceydelser.
ÆngstelseEn adfærd, der formentlig skyldes en udbredt ængstelse for at miste grebet om forholdet til kunderne og en eventuel indflydelse på omsætningen.
Men interessen for 3.-parts logistik er til stede. Blandt de virksomheder, der ikke i dag anvender 3.-parts logistik i deres operation, svarer godt halvdelen af de virksomhedsledere, der har deltaget i Dr. C. John Langley Jr’s, Georgia Institute of Technology, undersøgelse, at de overvejer outsourcing af logistikaktiviteter. Ganske interessant er det også, at en tredjedel har svaret, at de ikke overvejer outsourcing, fordi de betragter logistik som en kernekompetence.
Generelt er der en udbredt tvivl på den økonomiske effekt af en outsourcing. De potentielle kunder tror simpelthen ikke, at de kan spare penge.
Troen på egen fortræffelighed, når det handler om at holde på skillingerne er dog overdrevet. Gennemsnitligt sparer kunderne nemlig omkring 13 procent på deres logistikomkostninger, når de outsourcer opgaverne til specialister.
Samarbejde og ITRapporten viser også, at der fortsat er plads til optimering på en række kerneområder inden for 3.-parts logistikken. Mere end 1500 erhvervsledere i 61 lande har deltaget i undersøgelsen.
Et gennemgående træk i svarene viser, at der er behov for forbedringer inden for kommunikation mellem kunde og logistikleverandør. Det gælder både i kontrakt-, opstarts- og driftsfasen.
Højt på ønskesedlen står bedre integration af IT-systemer, så kunderne oplever øget gennemsigtighed omkring hele den outsourcede operation – uanset om det gælder lagerstyring, transport, ordrestyring og supply chain management til egentlig kundekontakt.
Rapporten fremhæver, at øget IT-integration bliver mange gange lettere, hvis 3PL-industrien og deres IT-leverandører kan enes om standardisering inden for data-formater og styring.
Først når det er en realitet vil det være økonomisk muligt at foretage det IT-mæssige kvantespring, som kunderne ønsker. Kunderne forventer simpelthen, at 3PL-industrien bliver langt bedre til at løfte IT-delen.
Generelt oplever overraskende mange kunder, at samarbejdet ikke er tilstrækkeligt sammentømret. Dr. Langley fremhæver, at det er afgørende at kunde og 3PL-leverandøren udarbejder en fælles målsætning helt ned i detaljer. Begge parter skal arbejde ud fra den samme vision, hvis samarbejdet skal fungere optimalt.