Opfordring: Tænk mere i it og mindre i hestekræfter. Se lastbilen som et produktionsapparat.
Seniorkonsulent ved Teknologisk Institut, Palle Petersen, opfordrer vognmændene til at tænke mere i it og mindre i hestekræfter.
- Der er noget grøn logistik i at spare på motorkraften og i stedet satse på it-løsninger, der kan være med til at planlægge ruter, godsmængder og give en øget kommunikation mellem transportør, afsender og modtager, siger Palle Petersen.
Transport handler ikke længere om at køre fra A til B, men i stigende grad om at indgå i et samarbejde med afsender og modtager.
- For dem handler det jo også om, at det ikke propper til inde i lagerhallen, og at flowet kan planlægges i god tid, forklarer Palle Petersen.
Han lægger dog ikke skjul på, at it-virksomhedernes planlæggere ikke får det nemmere i fremtiden, når kæmpe data-mængder begynder at smelte sammen.
- Det bliver ikke helt så enkelt som at ruteplanlægge, når der skal tages højde for miljøzoner, måske tungvognszoner, modulvogntog og omladninger samt en øget strøm af data i logistikkæden kombineret med flere data fra vejnettet om trafikstrømme, uheld mm. Det er en massiv opgave, at håndtere alle disse data til noget, som vognmændene kan bruge, siger Palle Petersen.
Effektiv udnyttelsePalle Petersen forudser også et opgør med min-bil-mit-førerhus-holdningen, som stadig hersker i mange virksomheder.
- Lastbilen skal i stadig højere grad ses som et produktionsapparat, og det skal helst ud at køre hele tiden, så der er flere chauffører på samme lastbil, siger Palle Petersen.
Det forstærkes af nye teknologiske løsninger og stadig bedre planlægning, som gør det muligt, at udnytte lastbilerne effektivt.
- Vi vil se chaufførstationer, som vi kender dem fra udlandet, og hvor chaufførerne konstant bytter bil, vurderer Palle Petersen.
Nye mulighederEndelig peger Palle Petersen på nødvendigheden af, at holde øje med nye muligheder.
For eksempel har specialtransporten især i de større byer ligget lidt underdrejet i kølvandet af, at byggebranchen oplever en afmatning i 2008.
- Men vi ser en tendens, hvor specielt kranvogns-firmaerne i stigende grad er med til at planlægge byggeopgaverne. Mange steder er man for dårlige til byggelogistik og i jagten på omkostninger og effektive løsninger, kan kranvognmændene få en nøglerolle i at løse denne opgave. Hvis de er rappe ved havelågen kan de tage opgaver med at opbygge skurby, tilkørselsveje samt materialehåndtering og -levering. Det er sådan lidt supply-chain-agtigt og det kan spare byggebranchen for unødig spild- og ventetid samtidig med, at denne del af branchen får et løft, siger Palle Petersen.