23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Terminal i vejen for luftfragt

Bag forslaget om en ny terminal står en række investorer og initiativtagere.

Bag forslaget om en ny terminal står en række investorer og initiativtagere.

Af Herbert Nielsen

Bag forslaget om en ny terminal står en række investorer og initiativtagere, der nu må indse, at det i første omgang ikke er lykkedes, at få lufthavnen med på ideen. Som hovedårsag anfører lufthavnen hensynet til luftfragten.

- Det påtænkte areal i cargoområdet er særligt attraktivt for de ekspanderende luftfragtvirksomheder, fordi det er det sidste sted i lufthavnen, hvor der kan etableres logistikvirksomhed med den eftertragtede direkte grænse mellem vej/bygning og flyveplads. Det er afgørende for en effektiv logistikoperation, siger adm. direktør Brian Petersen, Københavns Lufthavne A/S.

Cargotrafikken, som har afgørende betydning for dansk erhvervsliv, har de seneste år været inde i en meget positiv udvikling – sidste år med en vækst på 4,1 procent.

- Det sker i høj grad på grund af de gunstige forhold i lufthavnen, for ellers var væksten sket i konkurrerende lufthavne i Sverige og Tyskland. Det er Københavns Lufthavnes holdning, at denne udvikling bør kunne fortsætte – og ikke stoppes på grund af en fejlanbragt passagerterminal, siger direktøren.

Security

I EU er det et securitykrav, at der etableres et højsikkerhedsområde på flyvepladsen omkring passagerterminaler og fingre, et såkaldt CSRA-område.

I Københavns Lufthavn er CSRA-området etableret over de seneste par år med omfattende sikkerhedscheck af køretøjer, personer og varer, der skal ind i området. En etablering af en passagerterminal i cargoområdet ville nødvendiggøre, at hele området blev lavet om til CSRA, selv om dette ikke er et krav til cargooperationer.

- Da vi skulle etablere det særlige sikkerhedsområde, var vi også i dialog med cargovirksomhederne, for at få deres holdning til, om de ville kunne leve med at gennemføre deres daglige operation inden for et CSRA-område. Svaret var et rungende nej, siger Brian Petersen. Flere virksomheder præciserede ifølge direktøren, at det ville få dem til at overveje, at flytte deres aktiviteter til andre lufthavne.

- Det er altså helt klart, at en passagerterminal i området vil ødelægge forholdene for cargotrafikken, siger Brian Petersen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078