Sikkert: Transportminister Carina Christensen afviste spekulationer om, at projektet stadig kan falde til jorden.
- Vi vil helt klart bygge den bro. Vi har foretaget meget grundige beregninger og taget forbehold for en række forandringer – også en stigende oliepris. Men det ændrer ikke væsentligt ved trafikprognoserne, sagde Carina Christensen.
Dermed afviste hun alle spekulationer om, at Femern Bælt-broen kan ”falde sammen” endnu inden den er bygget.
Kollegaen Wolfgang Tiefensee afviste også alle spekulationer om en kuldsejling af broprojektet og de tilhørende landanlæg.
På spørgsmål om, hvorfor Danmark skal stå alene med finansieringen af broforbindelsen, svarede Wolfgang Tiefensee:
- Vi har fundet en meget god løsning, hvor begge parter deler ansvaret. Både Tyskland og Danmark investerer store summer og broen kommer til at stå klar til brug i 2018, sagde Wolfgang Tiefensee.
Han henviste til, at Tyskland i forvejen stod med en lang række omkostningstunge anlægsprojekter og fastslog, at de grundige forberedelser og indgående drøftelser forud for beslutningen om at bygge en fast forbindelse over Femern Bælt – har vist, at en broforbindelse vil skabe en stærk økonomisk vækst, flere arbejdspladser og gavne miljøet.
- Derfor er det fint, at Danmark kan påtage sig opgaven med selve broforbindelsen, mens vi sørger for landanlæggene i Tyskland. Samtidig bidrager både EU og Slesvig-Holsten. Den tyske skatteyder kan være meget tilfreds med denne løsning, sagde Wolfgang Tiefensee.