23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmark er leveringsdygtig i logistik

Man kan sige, at transporterhvervet har udviklet sig fra at transportere en vare fra A til B til fremover at have ansvaret for en vare fra A til Z.

Man kan sige, at transporterhvervet har udviklet sig fra at transportere en vare fra A til B til fremover at have ansvaret for en vare fra A til Z.

Man kan sige, at transporterhvervet har udviklet sig fra at transportere en vare fra A til B til fremover at have ansvaret for en vare fra A til Z.

Og det er ikke flere aflæsningssteder, der er kommet på ruten, men derimod flere opgaver, som danske transportører i fremtiden vil løse for deres kunder. Kunderne har ikke kun brug for lillefingeren – de skal bruge hele armen.

Det er der en god grund til: Kunderne i industrien har deres kernekompetence i udvikling, fremstilling og salg af deres produkter, men ikke nødvendigvis i transport. Stadig flere industrikunder er derfor blevet opmærksomme på fordelen, ved at overlade hele logistikken til eksperter i transport- og logistikbranchen.

Det kan godt være, at industrikunderne tror, at de også er gode til transport, men undersøgelser viser, at virksomheder, der har outsourcet deres transport- og logistikopgaver, har sparet 13 procent på den konto.

Danske transportvirksomheder har gode forudsætninger for at indgå i de nye logistikløsninger. Dels fordi de altid har været gode til at omstille sig. Og ikke mindst fordi de besidder medarbejdere, der med deres kreativitet og løsningsorienterede handlinger i årevis har været med til at sætte dansk transport på verdenskortet. Det er ligesom med industrien: Mange arbejdspladser er flyttet til udlandet, mens hovedsædet stadig findes herhjemme. For eksempel er der i dag flere tekstil-arbejdspladser i Danmark end da vi havde tusindvis af syersker i det midtjyske område.

Det samme har danske eksportvognmænd oplevet på for eksempel chaufførsiden. Men know-howet, videndelen, udviklingsafdelingen, ledelsen – den er blevet i Danmark.

Eller som Michael Svane fra DI Transport udtrykker det: Logistik er intelligente transportløsninger. Og det er den danske transportsektor leveringsdygtig i.

Danmarks Transport Tidende tager også konsekvensen af, at transportsektoren har udviklet sig. Vi vil i fremtiden i højere grad skrive om udviklingen inden for logistikområdet.

Vi tager hul på de nye tider med et tema om logistik. Hop med på vognen på siderne 9-17.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|