Danmark er leveringsdygtig i logistik
Man kan sige, at transporterhvervet har udviklet sig fra at transportere en vare fra A til B til fremover at have ansvaret for en vare fra A til Z.
Man kan sige, at transporterhvervet har udviklet sig fra at transportere en vare fra A til B til fremover at have ansvaret for en vare fra A til Z.
Og det er ikke flere aflæsningssteder, der er kommet på ruten, men derimod flere opgaver, som danske transportører i fremtiden vil løse for deres kunder. Kunderne har ikke kun brug for lillefingeren – de skal bruge hele armen.
Det er der en god grund til: Kunderne i industrien har deres kernekompetence i udvikling, fremstilling og salg af deres produkter, men ikke nødvendigvis i transport. Stadig flere industrikunder er derfor blevet opmærksomme på fordelen, ved at overlade hele logistikken til eksperter i transport- og logistikbranchen.
Det kan godt være, at industrikunderne tror, at de også er gode til transport, men undersøgelser viser, at virksomheder, der har outsourcet deres transport- og logistikopgaver, har sparet 13 procent på den konto.
Danske transportvirksomheder har gode forudsætninger for at indgå i de nye logistikløsninger. Dels fordi de altid har været gode til at omstille sig. Og ikke mindst fordi de besidder medarbejdere, der med deres kreativitet og løsningsorienterede handlinger i årevis har været med til at sætte dansk transport på verdenskortet. Det er ligesom med industrien: Mange arbejdspladser er flyttet til udlandet, mens hovedsædet stadig findes herhjemme. For eksempel er der i dag flere tekstil-arbejdspladser i Danmark end da vi havde tusindvis af syersker i det midtjyske område.
Det samme har danske eksportvognmænd oplevet på for eksempel chaufførsiden. Men know-howet, videndelen, udviklingsafdelingen, ledelsen – den er blevet i Danmark.
Eller som Michael Svane fra DI Transport udtrykker det: Logistik er intelligente transportløsninger. Og det er den danske transportsektor leveringsdygtig i.
Danmarks Transport Tidende tager også konsekvensen af, at transportsektoren har udviklet sig. Vi vil i fremtiden i højere grad skrive om udviklingen inden for logistikområdet.
Vi tager hul på de nye tider med et tema om logistik. Hop med på vognen på siderne 9-17.