23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dispensationer står højt på ønskelisten

Bekendtgørelse: Transportbranchen ønsker mulighed for at modulvogntog kan får særtilladelser.

Bekendtgørelse: Transportbranchen ønsker mulighed for at modulvogntog kan får særtilladelser.

Af Gwyn Nissen

Manglende fleksibilitet er det største problem i den bekendtgørelse, som Vejdirektoratet har udsendt i forbindelse med det kommende modulvogntogsforsøg. Der bliver - som branchen havde frygtet – ikke mulighed for dispensationer fra det rutenet og de omladepladser, som direktoratet har lagt op til.

- Det er et problem, at omkoblingspladserne for modulvogntogene er defineret meget snævert til enkelte adresser i stedet for til områder, siger Jørn-Henrik Carstens fra International Transport Danmark.

Der mangler fleksibilitet i forhold til, at en virksomhed måske ligger blot 100 meter fra en omkoblingsplads, mener han.

- Det ville kunne løses, hvis der var mulighed for en dispensation eller en særtilladelse. Det kunne løse mange lokale småproblemer.

Direktør i DI Transport, Michael Svane, er heller ikke tilfreds med, at modulvogntogsforsøget reelt kun er transport fra A til B og opfordrer dels til, at områderne ses lidt bredere, dels at der kan gives dispensation.

- Det virker noget kortsigtet, at alle modulvogntog for eksempel skal til Kolding Havn på en omkoblingsplads, når de i øvrigt skal ud til virksomheder i den vestlige udkant et stenkast fra motorvejen, påpeger han.

Bryggerierne og Shell i Fredericia er to andre områder, der ifølge Svane uden de store problemer kunne kobles på modulvogntogsnettet, når forsøget går i gang til november.

Cheføkonom i Dansk Transport og Logistik, Ove Holm, oplyser, at medlemmer har fundet enkelte småfejl, som for eksempel en vej, der mangler i bekendtgørelsen.

Men det er også DTL’s håb, at kunne bevæge forsøgsordningen over i en mere fleksibel retning.

- Det er ganske vist uden for høringen, men det skal ikke holde os fra at forlange mere fleksibilitet, siger Ove Holm.

DTL skal i løbet af kort tid mødes med trafikminister Carina Christensen.

- Også her vil vi forelægge vores ærinde, siger Ove Holm.

For lidt service

Et andet problemområde, er antallet af serviceområder/rastepladser, so modulvogntogene må benytte.

- Der er for eksempel kun ét sted som chaufførerne kan benytte på Fyn. Men hvad så, hvis alt er optaget? Chaufførerne kan ikke bare køre videre til næste rasteplads – for eksempel i Slagelse – hvis deres køretid er opbrugt, siger Jørn-Henrik Carstens og peger på, at hviletiden ikke er noget, som vognmændene kan planlægge sig ud, når afstandene mellem de tilladte rastepladser er så store.

Hvor blev resten af?

Såvel ITD, DTL og DI Transport har fået mange henvendelser fra medlemmer vedrørende de områder, som ikke er med i Vejdirektoratets bekendtgørelse, selv om områderne er med i den politiske aftale, der ligger til grund for modulvogntogsforsøget.

- Udkastet omfatter kun den oprindelige forsøgsordning, men som der også står i udkastet, vil bekendtgørelsen blive udvidet i takt med, at de øvrige områder bliver klar i løbet af 2009, siger Michael Svane.

Han understreger dog, at DI Transport har fokus på disse områder kommer med hurtigst muligt, da der også er et element af konkurrenceforvridning, så længe de ikke er med.

- Det gælder for eksempel virksomheder i Tietgenbyen i Odense og Herning-området, påpeger Svane.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web04