Bedre end et obligatorisk stop ved højresving, mener DTL-projektchef Niels Erik Nielsen.
DTL-forslaget kommer ovenpå det åbne samråd, som justitsminister Lene Espersen var i torsdag, hvor hun var indkaldt for at gøre rede for den kraftige stigning i antallet af højresvingsuheld.
DTL har siden offentliggørelsen af Havarikommissionens rapport i fjor anbefalet og deltaget i gennemførelsen af en række af kommissionens anbefalinger.
- Vi har rådet til et kompetent orienteringsstop i forbindelse med et højresving, siger Niels Erik Nielsen.
Det kompetente stop sker, når chaufføren er det mindste i tvivl om, hvorvidt der kan være fodgængere eller cyklister i lastbilens blinde vinkel. Chaufføren har ansvaret for, at der er fri bane, og derfor også retten til at stoppe en gang for meget, hvis han eller hun er i tvivl. Omvendt vil et obligatorisk stop have så mange negative afledte effekter, at det næppe vil betyde en styrkelse af trafiksikkerheden.
På samrådet afviste justitsminister Lene Espersen et obligatorisk orienteringsstop med den begrundelse, at det vil medføre en række afledte konsekvenser, som samlet set ikke vil bidrage til en bedre trafiksikkerhed. Ministeren pointerede, at det lå hende meget på sinde at få reduceret antallet af trafikdrab, herunder også højresvingsuheldene.
Ministeren fremhævede desuden, at Vejdirektoratets gennemgang af alle lyskryds på det statslige vejnet vil være afsluttet i løbet af 2009, således at de følger anbefalingen om tilbagetrukket stoplinje. De fleste kommuner er ligeledes langt i dette arbejde. Politiet kontrolindsats har sidste år og i 2008 haft særlig fokus på spejlindstilling og på udsyn gennem lastbilens forrude. Denne indsat vil blive fortsat, oplyste ministeren.
Justitsministeren konkluderede, at der er ydet en ikke ubetydelig indsat for at forhindre højresvingsulykkerne, men at vi endnu har til gode at se de endelige resultater fra indsatsen.