Transportbranchen ønsker mulighed for, at modulvogntog kan få særtilladelser.
Manglende fleksibilitet er det største problem i den bekendtgørelse, som Vejdirektoratet har udsendt i forbindelse med det kommende modulvogntogsforsøg. Der bliver - som branchen havde frygtet – ikke mulighed for dispensationer fra det rutenet og de omladepladser, som direktoratet har lagt op til.
- Det er et problem, at omkoblingspladserne for modulvogntogene er defineret meget snævert til enkelte adresser i stedet for til områder, siger Jørn-Henrik Carstens fra International Transport Danmark.
Der mangler fleksibilitet i forhold til, at en virksomhed måske ligger blot 100 meter fra en omkoblingsplads, mener han.
Direktør i DI Transport, Michael Svane, er heller ikke tilfreds med, at modulvogntogsforsøget reelt kun er transport fra A til B og opfordrer dels til, at områderne ses lidt bredere, dels at der kan gives dispensation.
- Det virker noget kortsigtet, at alle modulvogntog for eksempel skal til Kolding Havn på en omkoblingsplads, når de i øvrigt skal ud til virksomheder i den vestlige udkant et stenkast fra motorvejen, påpeger han.
Cheføkonom i Dansk Transport og Logistik, Ove Holm, oplyser, at medlemmer har fundet enkelte småfejl, som for eksempel en vej, der mangler i bekendtgørelsen.
Men det er også DTL’s håb, at kunne bevæge forsøgsordningen over i en mere fleksibel retning.
- Det er ganske vist uden for høringen, men det skal ikke holde os fra at forlange mere fleksibilitet, siger Ove Holm.
DTL skal i løbet af kort tid mødes med trafikminister Carina Christensen.
- Også her vil vi forelægge vores ærinde, siger Ove Holm.
Læs mere i den kommende udgave af Danmarks Transport Tidende eller på www.transporttidende.com