23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ministre lunkne over for eurovignetforslag

EU-landenes transportministre er ikke begejstret for EU-Kommissionen forslag om et ændre Eurovignet-direktivet, så medlemslandene kan opkræve afgifter til dækning af eksterne omkostninger.

EU-landenes transportministre er ikke begejstret for EU-Kommissionen forslag om et ændre Eurovignet-direktivet, så medlemslandene kan opkræve afgifter til dækning af eksterne omkostninger.

Det kom frem da ministerådet mødtes i La Rochelle tidligere på ugen. EU-Kommissionens forslag skal sikre den tunge trafik ikke bare betaler for sliddet på infrastrukturen, men også betaler for følgeomkostninger inden for miljø og sundhed fra vejtransporten.

Derfor vil man ændre vignetdirektivet, så medlemslandene får lov til at opkræve en forhøjet vignettakst til dækning af disse eksterne omkostninger.

Samtidig har Kommissionen lagt op til at medlemslandene som tidligere får pligt til at opkræve den eksisterende vignet.

Men EU-landenes trafikministre ønsker fortsat at vignetopkrævningen skal være frivillig for de enkelte medlemslande. Samtidig afviser det bestemt, Kommissionens forslag om at øremærket indtægterne fra den forhøjede vignettakst til afhjælpning af følge virkningerne.

De nationale regeringer vil simpelthen ikke opgive den fulde råderet over indtægterne.

Hollands trafikminister Camiel Eurlings mente desuden, at det var helt urimeligt at begrænse en sådan afgift til kun at gælde for lastbiler, da personvognstrafikken også skader miljø, luftkvalitet og folkesundheden. Den hollandske ministers klarsyn er dog formentlig hjulpet godt på vej af det faktum, at Holland som det eneste EU-land er på vej til at indføre et maut-system for både lastbiler og personvogne. Derfor vil et vignetdirektiv, der omfatter personbiler tillade Holland at skrue ekstra på vejbenyttelsesafgiften.

Lange udsigter

Samtidig udtrykker en række ministre skepsis over for tanken om at pålægge vejgodstransporten yderligere afgifter – ikke mindst i betragtning af den nuværende

Forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee til DVZ udtalt, at eksterne omkostninger ikke vil blive pålagt lastbilerne over natten.

Især i det nuværende økonomiske klima, vurderede Tiefensee, der også understregede at er forestår en langvarig proces, før et revideret forslag bliver vedtaget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|