23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL: Nej til flere transportafgifter

EU’s transportministre drøfter i disse dage Kommissionens forslag om en højere eurovignet, der skal dække afledte omkostninger fra vejgodstransportent.

EU’s transportministre drøfter i disse dage Kommissionens forslag om en højere eurovignet, der skal dække afledte omkostninger fra vejgodstransportent.

Den danske vognmandsorganisation Dansk Transport & Logistik kritiserer forslaget skarpt.

- Vi er imod forslaget. Der er i forvejen rige muligheder for at kræve afgifter af vejtransporten. F.eks. dækker de høje dieselafgifter i høj grad de eksterne omkostninger til f.eks. forurening. Så vi ser "den eksterne omkostningsafgift" som blot en ny måde at få lastbiltransporten til at fylde statskasserne i EU-landene. Og det er en dyr måde at skaffe penge på, fordi vejafgifter koster store summer i administration, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.

EUs hovedargument for den nye afgift er at begrænse trængslen og sikre mere bæredygtige transporter, der belaster miljøet mindre. Men den gevinst kan opnås bedre på andre måder, mener DTL.

I et høringssvar til Transportministeriet om EU-Kommissionens forslag, peger DTL bl.a. på, at det eksisterende Eurovignet-direktiv for vejafgifter giver mulighed for, at man kan belønne de mest miljøvenlige køretøjer efter Euro-normerne med lavere afgifter, sådan som Tyskland gør med differentierede maut-takster i forhold til lastvognens emissionsstandard.

DTL påpeger også, at vejafgifter reelt ikke vil begrænse lastbiltrafikken, fordi godset jo skal frem under alle omstændigheder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062