23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dampdrevne lastvogne

Canadisk firma lover brændstofbesparelser på op til 40 procent ved at bruge varmen fra udstødningen til at drive en dampmaskine.

Canadisk firma lover brændstofbesparelser på op til 40 procent ved at bruge varmen fra udstødningen til at drive en dampmaskine.

Det skriver dagbladet Ingeniøren. Firmaet Clean Power Technologies (CPT) arbejder angiveligt på at udviklet et køretøj, hvor overskudsvarmen fra udstødningsgasserne bruges til at danne vanddamp. Dampen skal så anvendes til bidrage til fremdriften af køretøjet.

CPT har allerede demonstreret, hvordan dampen kan anvendes til at drive det ene af to kamre i en wankelmotor på en japansk sportsvogn. Men på kort sigt satser det canadiske firma på en mere simpel løsning, hvor dampen skal drive en selvstændig generator, der skal drive kølemaskinen på køleboksen på lastvogne.

Dette setup er testet på en Caterpillar dieselmotor og CPT forventer angiveligt at kunne præsentere den første lastvogn, hvor køleanlægget får sin energi fra damp fra udstødningen på lastvognen.

CPT, der har døbt teknologien Cesar (Clean Energy Storage and Recovery), hævder at det er muligt, at nedsætte brændstofforbruget med op til 40 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063