Vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik hilser miljøzonen velkommen med skarpe skud mod Københavns Kommunes planer om en såkaldt tung trafikzone.
DTL påpeger, at danske vognmænd - der har investeret omkring en halv milliard kroner i lastbiler, der er så miljørigtige, at de må køre i miljøzonen – kan se frem til at Københavns Kommune dømmer dem ude af den centrale del af Københavns miljøzone.
Det er kommunens planer om en såkaldt tungvognszone i indre by, der vil udelukke mange af de nye, moderne lastbiler.
- Det er dårligt politisk håndværk og en uset dårlig behandling af en branche, som har investeret en halv milliard kroner i at leve op til de nye miljøzoner, som træder i kraft i dag. Dem ser vi gerne bliver en succes, og derfor har vi i transportbranchen investeret i nye lastbiler, der af hensyn til effektivitet, miljø og trafiksikkerhed transporter mest muligt pr. forbrugt liter brændstof – nemlig lastbiler på 18 tons og derover. Men de skal efter kommunens plan forbydes pr. 1. februar næste år i Københavns indre by. Det giver ingen mening, da de så skal erstattes af mange helt nye, mindre lastbiler, der i øvrigt slet ikke kan anskaffes så hurtigt, siger adm. direktør Erik Østergaard, Dansk Transport og Logistik.
DTL har - som flere andre kritikere af tungvognszonen – påpeget, at 18-tons grænsen vil øge antallet af lastvogne markant til skade for både miljø, trængsel og reel trafiksikkerhed.
- Forurenings- og trafiksikkerhedsmæssigt vil mange små lastbiler i Københavns indre by bestemt ikke være nogen gevinst. Derudover er der ikke nogen størrelsesmæssig forskel på en 18-tons-lastvogn og en 24-tons-lastvogn, så den såkaldt oplevede trafiksikkerhedsforbedring, som flertallet i Borgerrepræsentationen kun kan argumentere med, holder heller ikke vand, siger Erik Østergaard.
DTL opfordrer kommunen til en dialog omkring lastbiler i den indre by, herunder transittrafikken, og DTL arbejder samtidig på at få Folketinget til at vedtage en lov, som sikrer, at lastbiler på 18-tons og derover fortsat kan levere varer, byggematerialer mv. ind til København – og f.eks. affald ud af byen.