Dansk Erhverv ønsker infrastrukturinvesteringer koncentreres, der hvor behovet er størst. DI Transport er ikke enig.
Brancheorganisationen Dansk Erhverv bakker op om konklusionen på den screening af en fast forbindelse over Kattegat, som konsulentvirksomheden Niras har udarbejdet for Transportministeriet. Heri fastslås det, at prisen vil nå op på 100 mio. kroner eller mere. Det er alt for dyrt til at broprojektet kan finansieres ved brugerbetaling og transportministeren reagerede – som nævnt i TTN i går – ved at sende det ambitiøse broprojekt til langtidssyltning til pænt efter 2020, hvor regeringens nye infrastrukturplan udløber.
I en kommentar siger chefkonsulent Jesper Kaae, Dansk Erhverv:
- Dansk Erhverv synes, det er positivt, at planerne om en Kattegatbro indtil videre bliver skrinlagt. Det er helt klart, at Danmark har behov for massive investeringer i infrastruktur både til veje og til kollektiv trafik. Imidlertid er det vigtigt, at vi bruger pengene klogt, og det vil sige dér, hvor behovet er størst, siger Jesper Kaae og fortsætter.
- Det kan ikke afvises, at vi om 15-20 år har behov for en Kattegatforbindelse, men lige nu er det vigtigere at fokusere på de akutte behov. Samtidig skal vi være åbne over for nye organisationsformer som fx offentlig-private partnerskaber (OPP), så vi kan sikre den mest omkostningseffektive planlægning og gennemførelse af projekterne.
Hos DI Transport er direktør Michael Svane ikke enig:
- I stedet for at lægge projektet i mølposen, burde regeringen være åben overfor, om private investorer vil putte penge i projektet. I den trafikale situation vi er i i dag, skal alle muligheder holdes åbne, mener Michael Svane.