23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nul-resultat på Storebælt

Krisen får Sund & Bælt til at barbere forventningerne til et overskud på 155 mio. kroner ned til et rundt nul.

Krisen får Sund & Bælt til at barbere forventningerne til et overskud på 155 mio. kroner ned til et rundt nul.

Det skriver Fyns Amts Avis. Den globale finanskrise har halveret trafikvæksten. Samtidig betyder det stigende renteniveau, at Storebæltsbroens milliardgæld, der udgjorde 31 mia. kroner ved årsskiftet, er blevet væsentligt dyrere.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen har fisket efter en nedsættelse af bro-taksterne til enten 175 eller 150 kroner i et spørgsmål til transportministeren.

Det fremgår af svaret, at det vil forlænge tilbagebetalingstiden med henhold vis 2 og 4 år til 28 eller 30 år – målt fra åbningen af broen i 1998.

Men ministeren konstaterer, at lavere brotakster formentlig vil lukke færgeruterne over Kattegat og Spodsbjerg-Taars.

”Sund & Bælt Holding A/S anser det for tvivlsomt, om der kan opretholdes kommerciel færgesejlads på Kattegat, hvis Storebæltstaksten for personbiler nedsættes til 150 kr. inkl. moms. Det vil få den konsekvens, at A/S Storebælt i henhold til lov om færgefart skal sikre fortsat besejling på Kattegat. Det vil påføre selskabet udgifter, der vil forlænge tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen,” hedder det i ministerens svar.

Dermed er udsigten til billigere brotakster på Storebælt formentlig mere end ringe.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.065