Danske Havne sender ønskeseddel til regeringens Investeringsplanen for infrastruktur, der skal vedtages i forbindelse med Finansloven for 2009.
Listen viser at 16 danske erhvervshavne har behov for 20 infrastrukturprojekter - 15 vej- og 5 baneprojekter – til en samlet pris af 2,7 milliarder kroner, hvis de skal klare fremtidens vækst i godstrafikken til søs.
- Hvis vi skal udnytte den store transportkapacitet på havet er det nødvendigt, at havets og landets veje kobles bedre sammen, end det er tilfældet i dag. Der er et udtalt behov for forbedret infrastruktur til mange af de største havne, siger Hans Berthelsen, direktør i Danske Havne og tidligere medlem af Infrastrukturkommissionen, om den ”Havneliste”, Danske Havne i dag offentliggør.
Vejprojekterne omfatter blandt andet en havnetunnel under Marselis Boulevard i Århus (1,6 mia. kroner), tilslutning af Københavns Havn (SMP) til den ny Nordhavnsvej og motorvejen (150 mio. kr.), udbygning af E20 til Esbjerg Havn (105 mio. kroner), forbindelsesvej til ny rute 23 fra Kalunborg Havn (50 mio. kr.), forbedret adgangsvej til Aabenraa Havn fra E45 (28 mio. kroner og udbygning af motorvejsbro og Værftsvej ved Køge Havn (33 mio. kroner)
Blandt de fremhævede baneprojekter er opgradering af baneforbindelsen mellem Fredericia Havn og kombiterminalen i Taulov (200 mio. kroner), ny godsterminal og spor i Esbjerg (170 mio. kroner) og nyt rangerområde og 700 meter spor ved Hirtshals (25 mio. kr.).
Danske Havne understreger, at listen ikke er prioriteret.
- Vi mener, at præsentere en solid liste med velbegrundede og dokumenterede behov for infrastruktur. Vi har afleveret listen til transportminister Carina Christensen og til Folketingets Trafikudvalg. Det er vores ønske, at der i den statslige Investeringsplan for infrastruktur indføres en ”havnepakke” med investeringer, der kan sikre bedre koblinger mellem havnene og den øvrige infrastruktur.”
Danske Havne har desuden lavet en separat liste over infrastruktur, som også er vigtig for visse havne, men som ikke er en direkte kobling mellem havnen og den overordnede landinfrastruktur.
COWI har for Danske Havne beregnet, at investeringer i havnes baglandsinfrastruktur vil kunne tjene sig hjem alene i sparede omkostninger til trængsel, støj, uheld, slitage, m.m. på de danske veje.