Finansieringsomkostninger ved lastbilleasing er kun steget ganske lidt, selv om renten er gået i vejret.
Af Lars LassenHos Nordania Leasing fastslår produktchef Jonas Lie, at leasing stadig er den mest konkurrencedygtige finansieringsform, når det gælder anskaffelse og drift af transportmateriel, selv om renteniveauet er højere end sidste år..
- Det har rentestigningen ikke ændret på. Den månedlige ydelse på en standardtrækker er typisk blevet omkring 500 kroner dyrere i dag sammenlignet med sidste år. Det er en beskeden stigning, som ikke vil påvirke en veldrevet vognmandsforretning, siger Jonas Lie.
Leasingselskabet har stadig travlt med at finansiere transportmateriel for vognmændene. Den økonomiske opbremsning i en række brancher har ikke formået at kvæle appetitten på leasing af lastbiler.
- Vi forventer ingen tilbagegang i år. Væksten er naturligvis taget lidt af, set i forhold til sidste år, men salget af lastvogne er stadigt højt, så vi oplever slet ikke nogen opbremsning i efterspørgslen, siger produktchef Jonas Lie fra Nordania Leasing.
Han får opbakning fra en forholdsvis ny aktør på det danske leasingmarked inden for tung transport. Hos DnB NOR Finans ser seniorkonsulent Paul Birger heller ingen grund til dystre miner.
- Vi har tillid til transportbranchen, fordi efterspørgslen efter transport stadig er høj. Den er måske aftaget en anelse i de senere måneder, men på sigt vil væksten i godsmængderne fortsætte. Det ved vores kunder og derfor er der stadig en stor interesse for finansiering af nye køretøjer, siger Paul Birger.
Godt købmandsskabBegge erkender, at transportvirksomhederne helt naturligt må fokusere på effektivisering og omkostningsstyring under de nuværende forhold.
- Danske vognmænd er gode købmænd og det er et talent som de skal fokusere på. Det gælder også, når de vælger finansiering. De skal regne på tingene og finde de bedste løsninger. Men der er mange andre udgifter, der vejer tungere, hvor vognmanden potentielt kan spare de lidt højere leasingomkostninger mange gang, siger Jonas Lie.
- De udgør en ekstra årlig udgift på omkring 6.000 kroner pr. trækker. Den udgift kan spares mange gange på brændstofregningen. Hvis vognmanden eksempelvis har en trækker, der kører tre kilometer på en liter diesel og den kører 150.000 kilometer om året. Hvis han skifter den brugte trækker ud med en ny, der kører 3,5 kilometer på literen, så vil han spare godt 7000 liter brændstof eller mere end 60.000 kroner på årsbasis, siger Jonas Lie.
ll@transinform.com