23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stadig pænt van-salg

Halvår: Varebilssalget er styrtdykket med 40 procent – men det er primært appetitten på ombyggede personbiler, der er forsvundet.

Halvår: Varebilssalget er styrtdykket med 40 procent – men det er primært appetitten på ombyggede personbiler, der er forsvundet.

Af Lars Lassen

Antallet af nyindregistrerede varebiler lå i juli 22 procent under niveauet i juli 2007. Der blev nyindregistreret 2474 varebiler i juli 2008 mod 3180 i juli 2007. 

Ser man på tallene for de første syv måneder er der tale om et endnu mere drastisk fald – fra 36136 til 21734 – et drop på 39,9 procent.

Årsagen er naturligvis regeringens afgiftsomlægning forrige forår. Indgrebet havde allerede resulteret i et brat dyk i juli sidste år, hvor antallet af nyindregistrede varebiler faldt fra lige ved 4000 året før til 3180.

- Salget af varebiler påvirkes ganske meget af de økonomiske konjunkturer, og i en række brancher er forventningerne til fremtiden faldet. Langt størstedelen af salget af varebiler sker til virksomheder, og de køber væsentligt færre varebiler end i 2007. Salget af varebiler er i dag nede på samme niveau som for fem år siden, siger adm. direktør, Bent Mikkelsen, De danske Bilimportører.

Ægte varebiler

Graver man lidt i statistikkerne, så er salget af fabriksbyggede vans dog faldet langt mindre dramatisk. Danmarks Transport-Tidende har set på salget af varebiler fra 2800-3500 kilos totalvægt i første halvår i de seneste tre år.

Her er det ’ægte varebiler’ som Citroën Jumpy, Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes Sprinter, Renault Master og VW Transporter, der hersker. Mens der blev nyindregistreret 9436 varebiler i den tunge ende i første halvår 2008 mod 10.468 i første halvår 2007, så er faldet på små 10 procent mindre end det halve af tendensen for gulpladebiler under 3,5 tons som helhed.

Varebilssalget i dette tunge segment slog dog rekord i 2007. Sammenligner man antallet af nyindregistreringer i første halvår i år med samme periode i 2006, så ligger det godt to procent over.

Lille fald i lastbilsalg

Halvår: Antallet af nyindregistrerede lastvogne lavere end sidste år, men stadig på et højt niveau. Der blev nyindregistreret 463 nye lastvogne i juli i år mod 481 i juli 2007 og i alt er der nyindregistreret 3994 nye lastvogne i de første syv måneder af 2008. Det er en nedgang på 3,2 procent set i forhold til samme periode sidste år, hvor antallet ifølge De danske Bilimportører var 4126.

Sammenligner man med de to foregående år, så ligger antallet af nyindregistrerede lastvogne stadig langt over. I de første syv måneder af 2005 og 2006 blev der nyindregistreret lige godt 3.300 nye lastvogne i Danmark.

Dermed er der nyindregistreret næsten 700 flere lastvogne i år, sammenlignet med 2005 og 2006. Første halvår 2007 slog alle rekorder og derfor er faldet på 3,2 procent ganske beskedent.

Lastbiler købes som bekendt ofte med meget lange leveringstider. De lastvogne, der er nyindregistreret i juli er for manges vedkommende bestilt og betalt omkring årsskiftet eller endnu tidligere. Derfor kan indregistreringstallene ikke anvendes som en retningspil for lastbilsalget her og nu.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079