23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Krone klar til IAA

Påhæng: Tysk producent har ikke ligget på den lade side.

Påhæng: Tysk producent har ikke ligget på den lade side.

Af Finn Bjerremand

Den tyske producent Bernard Krone fortsætter udviklingen af påhængskøretøjer i højt tempo. Krone har ikke ligget på den lade side siden den internationale IAA-udstilling for to år siden.

Ved årets IAA-forpremiere viste Krone nye containerchassiser, der kan tilpasses transport af såvel en fuldlastet 20 fods skibscontainer, to 20 fods skibscontainere eller en 40 fods skibscontainer. Udviklingen er samtidig gået i retning af, at chassiserne er blevet mere avancerede, men samtidig også mere enkle at betjene end tidligere. Det er farligt med alt for mange løse dele på den slags køretøjer - en bolt, der skal trækkes ud og som glemmes, kan skabe farlige situationer i såvel trafik som ved af- og pålæsning. Derfor foregår det hele i dag pr. automatik, når det gælder flytning af aksler, udskud af forende m.v.

På gardinsiden har Krone også udviklet nye trailere med hævebare tage, hvor det stadig er muligt at lukke traileren til, selv om taget er hævet. Den slags trailere vil uden tvivl vinde indpas i lande som Sverige, Frankrig og England, hvor man ikke går så meget op i totalhøjder.

Krone har også uviklet på sine trailere til coilstransporter. Coils bør af trafiksikkerhedsmæssige årsager transporteres i coilsgrave på trailerne og til dette brug har Krone udviklet to nye trailere.

Står stærkt

Efter lanceringen af den nye Duoplex Steel køletrailer i 2007 har Krone markedets bredeste program af køletrailere – i såvel stål som glasfiber.

Som noget nyt tilbydes nu også en variant af stål-versionen med dobbeltstock, så det bliver muligt at laste på to dæk.

Desuden er der også udviklet en ny variant til transport af blomster, udstyret med Vario Lock-system, der sørger for, at godset sikres under transporten.

Nitrogen

Ved IAA-forpremieren viste Krone også et nyt og miljøvenligst køleanlæg, der anvender Nitrogen som drivmiddel. Det er miljøneutral og anlægget er tilmed støjfrit. I stedet for en almindelig kølemaskine er der en lille boks og en styreenhed på forsmækken. Traileren er i stedet for den sædvanlige dieseltank udstyret med en tryktank til nitrogen.

fba@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062