Nye koste: Færgeruten mellem Samsø og Hov overgår til Bornholmstrafikken 1. oktober.
Af Lars LassenBornholmstrafikken er i fuld gang med at forberede overtagelsen af færgeruten Sælvig-Hou, som færgerederiet vandt efter et EU-udbud i 2007.
Kontrakten på færgeruten er overdraget til den associerede virksomhed Nordic Ferry Services A/S. Bornholmstrafikken ejer 50 procent af Nordic Ferry Services, mens Clipper A/S ejer den anden halvdel. Administrationen af Samsø-ruten foretages af Bornholmstrafikken. Nordic Ferry Services A/S driver også færgeruterne Bøjden-Fynshav (Alstrafikken), Spodsbjerg-Taars (Langelandstrafikken), Esbjerg-Nordby (Fanøtrafikken).
Øget kapacitetNordic Ferry Services har bestilt tre nye double-ender færger på et værft i Grækenland. Den ene skal indsættes på Sælvig-Hou-ruten. Leveringen er blevet forsinket af en stribe strejker i Grækenland. Derfor er den nye færge ikke som planlagt klar til 1. oktober, hvor ruten overgår til Bornholmstrafikkens administration.
- Men vi forventer den er klar til drift omkring nytår – hvis der ikke kommer flere strejker, siger Bornholmstrafikkens trafik og godschef Kim Sørensen.
Den nye færge har bedre plads til lastbiler og trailere end den nuværende færge.
- Der er hængedæk på den nuværende færge, så der er plads til flere personbiler. Men sænkedækket begrænser samtidig pladsen til tunge køretøjer. Det problem har vi ikke på den nye færge, der kun har et dæk. Derfor bliver der i praksis færre afgange, hvor lastbiler kommer til at vente på grund af pladsproblemer, forklarer Kim Sørensen.
Antallet af afgange bliver også øget til gavn for både let og tung trafik. Den nye færge sejler hurtigere og vil sammen nyt kajanlæg i færgelejet i Sælvig betyde kortere turn-around tider.
Pæne fragtmængderBornholmstrafikkens trafik- og godschef vil ikke sætte tal på den tunge trafik til og fra Samsø.
- Vi kender kun de tal, der var opgivet i udbudsmaterialet fra kommunen. Så jeg vil godt lige vente til vi har hentet egne erfaringer. Men fragttrafikken er større end forventeligt for en ø af den størrelse, siger Kim Sørensen.
Der er en betydelig landbrugs- og gartnerisektor, der eksporter færdigvarer til både Jylland og Sjælland. Det betyder naturligvis også, at der går gødning og foderstoffer den anden vej. Dertil kommer trafikken med dagligvarer med mere i turistsæssonen.
Samsø Linien A/S, der har kontrakt på ruten fra Kolby-Kaas, har indgået en aftale med Nordic Ferry Services A/S, der betyder at driften af ruten overgår til Nordic Ferry Services næste år. Her bliver den anden nybygning indsat. Den tredje af de nye moderne ’Double Ender’-færger skal indsættes på Bøjden-Fynshavn.
- Det er mere rationelt at drive både den vest- og den østgående rute samtidig, forklarer Kim Sørensen.
Bornholmstrafikken holder fragtniveauGodsomsætningen på Bornholmstrafikkens hjemmebane steg med fire procent fra 2006 til 2007. Antallet af lastbilenheder steg med 2,8 procent til 36.300 enheder.
- Vi har ikke oplevet nogen nedgang og forventer for hele 2008 en godsomsætning, der ligger på niveau med godsomsætningen sidste år, fortæller trafik- og godschef Kim Sørensen.
Hovedparten af fragttrafikken går med ruten Køge-Rønne, der i 2007 sejlede med 29.800 lastbilenheder. Ruten til Ystad overførte 7.000 enheder, mens ruten til Sassnitz kun overførte omkring 300 enheder.
ll@transporttidende.com