23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nu kommer turen til Indien

Ny satsning: Dansk maritim effektivitet, lokalt indisk engagement og et gigantisk behov for transport er den blanding, som det danske rederi Erria vil have til at blomstre i Indien.

Ny satsning: Dansk maritim effektivitet, lokalt indisk engagement og et gigantisk behov for transport er den blanding,

som det danske rederi Erria vil have til at blomstre i Indien.

Af Finn Bruun

Der er så meget fart på udviklingen i Indien i øjeblikket, at det store brogede land er en faktor, man må forholde sig til erhvervsmæssigt – og når man har sagt erhverv, har man også sagt transport. Det har rederiet Erria nu taget konsekvensen af og udviklet sin helt egen model for.

- Vi er gået i samarbejde med det indiske SKS Logistics i Mombay om kystsejlads. De har de licenser, der skal til lokalt og en stribe mindre skibe, og vi har vores ekspertise og indsætter nu vores netop færdigbyggede M/V Erria Vietnam, siger adm. direktør Henrik N. Andersen.

Først Vietnam

Navnet Erria betyder egentlig Ærø på latin. Rederiet startede da også i skipper-byen Marstal, men har vokset sig så stort, at det i fjor var naturligt, at flytte domicilet til hovedstadsområdet, hvor man samtidig kan være en del af det maritime miljø.

Rederiet driver 36 skibe og har et stort nybygningsprogram inden for tankskibe.

Egentlig er det aktiviteterne i Vietnam, der er basis for rederiets udvikling. Her gik man allerede for år tilbage ind i et lokalt partnerskab, der gav adgang til ellers lukkede havne - en adgang som nu er sikret gennem det nylige køb af et vietnamesisk rederi.

Voldsom vækst

Erria har betydelige forventninger til potentialet i Indien, hvor ikke mindst kystsejladsen ventes at vokse kraftigt.

- Jeg ved ikke om man ligefrem kan sige, at Indien bliver det næste Kina, men der er en voldsom vækst derude, og der er et meget stort behov for at få transporteret bl.a. containere op og ned langs kysten, siger Henrik N. Andersen.

- Vi har så fundet en egnet partner, som sidder med licenser, som giver mulighed for at transportere containere, når de kommer ind i de store havne. Vi kan så sammen skabe et feeder-net. SKS har nemlig ikke selv tonnagen – deres 38 skibe er små og ikke særlig moderne. Det er vores skibe derimod.

Stor kapacitet

Erria går i gang med det nye set-up og prøver med det første skib, Erria Vietnam. Tanken er så at etablere et joint-venture samarbejde, hvor Erria tilfører skibskapacitet og SKS tilfører licensen og driften af skibe.

Henrik N. Andersen er ikke bange, for ikke at kunne levere kapacitet til selv en kraftig udvikling:

- Vi har seks øvrige containerskibe, så vi vil både være i stand til at sætte containerskibs-kapacitet ind og også på sigt kemikalie-tankskibe, som vi har en del af.

- Indien er et nyt marked for os i denne udformning, men vi har i over tre år haft en dialog med SKS, og nu vurderede vi, at timingen var den rigtige.

Vores egen måde

- Der er jo et udtryk for, at vi gerne vil prøve at skille os ud og gøre tingene lidt anderledes end alle andre. Lidt den samme model som i Vietnam: Komme ind og teame op med en lokal partner og så håbe, at det er den rigtige. Det tror vi på, at det er. SKS har i hvert fald etableret et samarbejde med myndigheden for vandvejstransport, så de har mulighed for at komme ind og sejle på floderne i Indien.

Erria Vietnam styres af en danske kaptajn ombord, så driften bliver effektiv.

- For det er en af de ting man ikke kan i Indien endnu. Jeg var derude for nyligt og så, at man sejler rundt med skibe, der mildt sagt ikke er tidssvarende. Her kan vi gøre en forskel med vores nye skib, som dels kan flytte nogle flere containere og dels kan komme hurtigt ind og ud af havnene, siger Henrik N. Andersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062