Færgerederiet forventer at konjunkturerne fortsætter i nedadgående retning i andet halvår.
Færgerederiet forventer at konjunkturerne fortsætter i nedadgående retning i andet halvår. For andet halvår 2008 regner virksomheden med en yderligere afmatning af konjunkturerne. Dette vil især få indflydelse på fragttrafikken til de baltiske lande, men også på trafikken til og fra Skandinavien.
Scandlines forventer til gengæld yderligere vækst på den nye fragtrute mellem Tyskland og Finland.
Trafikken af lastvogne og trailere på Scandlines ruter mellem Danmark og Tyskland steg med 1,4 procent. Vækst kommer primært fra Gedser-Rostock-linien.
På de to direkte linier fra Tyskland til Sverige, Rostock-Trelleborg og Sassnitz-Trelleborg, transporterede Scandlines i første halvår 2008 2,5 procent flere jernbanevogne. Men antallet af overførte lastbiler og trailere faldt med 1,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes angiveligt først og fremmest, at færge FS Mecklenburg-Vorpommern måtte på værft i en 12-dages periode, hvilket ikke var planlagt.
På linien Helsingør-Helsingborg øgede Scandlines lidt inden for alle vigtige transportsegmenter. I første halvår 2008 er 2,1 procent flere lastbiler.
Scandlines måtte noterer nedgang i den tunge trafik på de tre baltiske ruter. Sammenlagt blev der transporteret 4,8 procent færre lastbiler og trailere.
I oktober 2007 åbnede Scandlines fragtruten Rostock-Hanko. I begyndelsen af januar blev afgangsfrekvensen fordoblet og kapaciteten øget. I dag er der indsat to Ro-Ro-færger med fire afgange per uge per retning. Dette tilbud har markedet modtaget positivt.