Omstilling: Mols-Linien har sat nye standarder for brugen at hurtigfærger herhjemme. Men højt tempo kan altid ses på brændstofforbruget. Derfor prøver færgeselskabet sig nu med gas.
Af Finn BruunPå trods af den voldsomme modstand, der i sin tid var mod hurtigfærgerne over Kattegat, er Mols-Liniens Seajet-færger i dag blevet en helt selvfølgelig del af det danske rejsemønster. Det har dog ikke fået Mols-Linien til at se stort på de miljøforpligtelser, der hører med til at være et fremtrædende dansk færgerederi.
For både at fastholde attraktive overfartstider og være ansvarlig overfor CO2-udledningen, vil Mols-Linien nu forsøge sig med en ny slags brændstof, som skal kunne nedsætte CO2-udslippet fra hurtigfærgerne med 30.000 tons.
Seajet-færgerne skal således overgå til mere miljøvenligt flydende naturgas – LNG – hvis alt falder på plads.
Foreløbig skal selskabet have de nødvendige myndigheds-tilladelser og accept af udviklings-arbejdet – gerne inklusiv tilskud - til at gå videre med konverteringen, som vil kunne gennemføres over en periode på halvandet år.
De foreløbige reaktioner fra politisk hold har været positive, men ifølge kommunikationschef Christian Hingelberg har sommerferien i første omgang betydet, at politikerne ikke for alvor har kunnet dykke ned i sagen, som rederiet har betydelige forventninger til.
- Miljøbevidstheden er jo stigende i hele samfundet, og derfor er vi som færgerederi nødt til at være nytænkende på dette felt også, siger Christian Hingelberg, som regner med, at de politiske reaktioner vil foreligge i løbet af september.
Miljø-kampMols-Linien lægger ikke skjul på, at man hermed tager miljø- og klima-kampen op med Storebæltsforbindelsen.Og selv om debatten om en kommende Kattegat-bro har ligget underdrejet i en periode, er ideen langt fra glemt. Men her har Mols-Linien et seriøst bud på en anden slags bro, nemlig en ”Flydende Kattegatbro”, som rederiet har foreslået som en nyttig samfunds-investering.
En sådan flydende bro – læs: stærkt udvidet antal afgange – vil imidlertid kræve indsættelse af betydelig ekstra kapacitet.
Og hvis ikke det kan gøres på en tilstrækkelig miljø- og CO2-effektiv måde, vil den nødvendige opbakning hurtigt forsvinde, vurderer færgerederiet. Derfor er ideen om naturgas både tænkt til brug i det nuværende færgekoncept og til en udvidet ”bro-løsning”.