Rekruttering: Havnearbejde handler ikke kun om muskler. Havnene viser flaget.
Af Finn BruunDer er ingen panik på de danske havne, når det gælder om at tiltrække unge og kvalificerede medarbejdere. Interessen er der og ansøgningerne kommer.
- Men lige som andre virksomheder vil havnene jo også gerne have de bedste medarbejdere til jobbet. Derfor har vi også behov for at vise, at det er et sjovt, stabilt og udfordrende job, man kan få i havnene, siger vicekontorchef Nete Herskind, Danske Havne. Vi vil gerne synliggøre mennesker i havnen. Det er ikke blot kajer og presenninger.
Derfor har Danske Havne sammen med Danske Havnevirksomheder og skibsmæglerne fået en donation fra Den Maritime Fond, som led i hele rekrutteringsindsatsen for Det Blå Danmark, som jo i høj grad har haft fokus på søsiden.
- I vores kampagne har vi lagt vægt på, at åbne hele havnesektoren og vise den store opgave, den løser, frem for at gå ud til den enkelte unge og sige: Vi har brug for dig.
Hos os har de unge ikke været ”jaget vildt”, siger Nete Herskind.
Danske Havne har erkendt, at de i højere grad skal turde åbne virksomhederne og bruge tilfredse og stolte medarbejdere som ambassadører.
- Det er havnesektoren som sådan vi præsenterer. Som en bred vifte af muligheder. Og det er jo ikke nok, at tiltrække dygtige unge. Det er lige så vigtigt at fastholde de medarbejdere vil allerede har, fremhæver hun.
Fælles ansigtHvert år lægger over en halv million skibe til kaj i danske havne, som gerne vil fastholde positionen som en af verdens seks bedste havne-sektorer.
- Nu har vi forenet branchen om et fælles ansigt udadtil, og det er formentlig noget, som vil blive fulgt op. Og som de enkelte havne selv kan gå videre med.
Nete Herskind siger, at Danske Havne har kunnet se, at der har været positiv respons på kampagnen, men det er ikke sådan, at det vælter ind med unge mennesker.
- Så hurtigt går det ikke. Vi skal først have brudt nogle af de fordomme, der er om havne-job: ”Vi ved godt, hvad I tror om os, men det er ikke sådan vi er”. Vi skal have plantet selve ideen om, at havnen kunne være et job-emne, siger hun.
Kig forbi60 procent af en studenterårgang læser ikke videre, og nogle af dem, kan fint komme ned forbi havnen og se på de mange muligheder, mener man i Danske Havne, som peger på, at også virksomhederne skal være opmærksomme på det fremtidige behov.
- Det er ikke nok, at man har de rigtige folk i dag. Det skal man også have om fem år. Det er også virksomheders ansvar, at vi hele tiden får nok folk ind, mener Nete Herskind.