23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye tendenser i godsstrømmene

Anden vej: Godset følger ikke længere passagertransporten.

Anden vej: Godset følger ikke længere passagertransporten.

- Når vi herhjemme planlægger transport, sker det jo høj grad ud fra persontransport og kollektiv trafik. Men gods bevæger sig altså i stigende grad anderledes end passagertransport.

Det siger Tom Elmer, sekretariatschef i Danske Havne.

- Godset har brug for længere stræk. Det går mellem større vækstcentre og samles fra det meste af Skandinavien ned til Hamborg, som det ene sted. Rotterdam et andet, og så er der Norditalien og Barcelona. Det er kraftfelter for innovation, produktion, forbrug. Her er de nye uddannelser og væksten. Så det er dér vi skal have varerne til og fra. Gods transporteres meget længere.

Ruslands-effekt

Et eksempel er en ny rute fra Canada over Hirtshals til Sankt Petersborg.

- De skal have fisk og rejer den ene vej til det russiske marked og tager så andre varer med retur. Det er en ny rute med nye godstyper, der gør, at der samlet set kommer mere gods til Hirtshals.

Tom Elmer peger også på en rute fra Oslo til Esbjerg.

- Vi ser, at de samme ruter er begyndt at arbejde med logistikken og selv skaffe godset. De midtjysk møbelindustrier har meget transport til og fra Norge, og her ligger Esbjerg tæt på, og man kan spare omkostninger, fordi det er billigere at sejle. Derfor engagerer rederierne sig i højere grad i at konsolidere godset og finde nye kunder. Det skal skibsmægler og speditører vist være vågne overfor.

Hvilken krise?

Der er også en ny rute fra Antwerpen til CMP og Sankt Petersborg.

- Så på trods af krise, så får vi mere og mere gods ind over havnene. Selvfølgelig er der områder, som går nedad men ikke nok til, at havnene oplever nogen krise, siger sekretariatschefen.

Han mener, at de mange nye ruter godt for konkurrencen, fleksibiliteten og også forsyningssikkerheden. En strejke ét sted behøver ikke lukke det hele.

- Vi kan gøre meget i Danmark. Men lige så vigtigt er det at hele udviklingen i godsstrømmene er os gavmildt stemt – hvis vi kender vores besøgelsestid. Det gælder staten, det gælder havne, det gælder kommuner og virksomheder. Det er nu det sker.

- Man taler om Kina- effekten over hele verden, men vi har vores egen lille effekt, Ruslands-effekten, siger Tom Elmer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078