23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Seat i skovmandsskjorte

Vanflash: Altea Freetrack Van er et godt bud på en varebil til opgaver på grænsen mellem asfalt og vild natur.

Vanflash: Altea Freetrack Van er et godt bud på en varebil til opgaver på grænsen mellem asfalt og vild natur.

Af Lars Lassen

Seat Altea har helt fortjent placeret det spanske bilmærke på markedet for gulpladebiler i Danmark. Ikke mindst fordi, der følger en rigelig portion varmblodet køreglæde – kombineret med et rummeligt varerum - med i nøglerne til en Altea.

Nu har Seat begået en mindre civiliseret såkaldt ”All Roader”-udgave med firehjulstræk, større frihøjde og mere robuste kofangere og sidepaneler – under navnet Seat Altea Freetrack.

Gadekryds

Resultatet er et gadekryds mellem en SUV og en MPV og faktisk et ganske vellykket eksemplar. Freetrack har ganske pæne egenskaber i terræn på grund af det dynamiske firehjulstræk, et forstærket chassis og ekstra frihøjde.

En stor del af Alteas glimrende talenter på fast vej er bevaret. Men øget højde og firehjultrækket – et Haldex 4WD-sytstem, der automatisk slår træk på bagakslerne til i glat før – ligger en naturlig dæmper på køreegenskaberne. Freetrack hænger ikke helt så godt ved i kurverne, samtidig med at motor, transmission og undervogn tiltager sig ekstra opmærksomhed.

Men har man brug for en bil, der også klare en hulvej eller en pløjemark i ny og næ, så er det en lille pris at betale. En testtur København-Horsens-København viste, at Altea Freetrack klarer langture i fin stil.

Varerum

De fleste SUV’ere slår Freetrack med et mulehår eller mere i terræn. Men når det gælder varerummet på 1,7 kubikmeter, så står Freetrack stærkt. Læssehøjden er væsentligt lavere end hos mange 4X4-konkurrenter og adgangsforholdene er mindst en anelse bedre.

Det gælder også foran varerumsadskillelsen, hvor der er god plads og fine ind- og udstigningsforhold.

Altea-kabinen ligner sig selv og glimrer ved et enkelt og overskueligt design med god ergonomi. Testbilens interiør i grå og brune nuancer dumper dog i denne testkørers øjne, der dårligt tåler brunt.

Der er naturligvis Traction Control og ESP (Freetrack sælges også i en udgave med almindeligt forhjulstræk – her er ESP ikke standardudstyr). ESP-systemet er udstyret med trailer-stabilisering - det vil sige, at det tager hensyn til eventuel last på trækkrogen.

Dieselspræl

Altea Freetrack kan leveres med en 2.0 liters TDI dieselmotor i to varianter – en på 140 hk (320 Nm) og en på 170 hk (350 Nm). Dertil kommer en 200 hk benzinmotor, der kan trække Freetrack fra 0-100 på 7,5 sekunder. Dieselmotorerne er alle udstyret med dieselpartikelfilter.

Testbilens 140 hk leverede rigelige kræfter og selv om Freetrack er lidt tungere end de andre Altea-modeller, så er der stadig sportslige takter i bentøjet.

Ombygningen til varebil er robust udført. Bunden er vanen tro beklædt med et robust gulvtæppe. Lasteevnen er oplyst til 500 kilo. Altea Freetrack må trække en trailer på op til 1400 kilo (uden bremser dog kun 750 kilo).

Seat Altea Freetrack er ikke en bil for de fleste – uanset om det gælder private eller erhverv. Men har man brug for en mini-MPV, der kan begå sig uden for alfarvej, så er Freetrack et oplagt bud.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063