23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stigende behov for fragtfly

Det lyder af noget: 24.262 nye fly leveret over perioden fra 2007 til 2026.

Det lyder af noget: 24.262 nye fly leveret over perioden fra 2007 til 2026.

Af Herbert Nielsen

24.262 nye fly. Det er, hvad Airbus kommer frem til i sin seneste Global Market Forecast, der blev offentliggjort i forbindelse med flymessen på Farnborough.

Det drejer sig om fremstilling af 23.385 nye passagerfly og 877 nye fragtfly. Men der kommer også nye fragtfly til verdens flåder ad andre veje – nemlig ved ombygning af passagerfly til fragtfly.

Det giver et yderligere ”tilskud” på 2901 fragtere. I anden retning trækker den gradvise udfasning af forældede fragtfly, der i dag er i luften. Således vil i alt 1225 nuværende fragtere forlade tjenesten inden for samme prognoseperiode.

Airbus regner med, at efterspørgselen efter luftfragt vil stige med 5,8 procent om året indtil 2026 – primært drevet af trafikken mellem Kina og Europa, der vil stige med helt op til ni procent årligt.

I Mellem- og Nordamerika samt Europa vil væksten være mere begrænset: 4,2 procent om året. Og det amerikanske indenrigsmarked vil kun vokse med 2,9 procent årligt.

Større fragtfly

Airbus vurderer, at behovet fremover vil fokusere på stadigt større fragtfly, der i snit vil øge kapaciteten fra i dag 52,9 tons til 64,1 tons. Airbus regner også med, at operatører vil anvende deres fly stadigt mere intensivt.

Fragten vil også gå fra passagerflyenes belly-holds til rene fragtfly, vurderer Airbus. I dag er godt 42 procent af fragten lastet i bugen på passagerfly, og det vil falde til 37 procent i 2026. Samtidig vil andelen af fragt på fragtfly derfor stige fra dagens 58 procent til 63 procent i 2026.

Leveringstid

Der er altså stigende efterspørgsel på fragtfly. Hvor der i dag er en leveringstid fra ordre til flyaflevering på i snit 2,3 år, vil denne ventetid stige til næsten fire år.

Verdens fragtflyfåde ventes at blive øget næsten 2,5 gange til 4249 fly i 2026.

Tendensen er klar: I perioden 2007-2026 vil verdens selskaber efterspørge 896 mindre jet-fragtfly, der alle vil være små ombyggede passagerfly som ATR og ATP.

Dertil vil komme 1409 regionale fragtfly - nemlig 1268 ombyggede passagerfly som Boeing 737 og A320, og 141 nybyggede fragtere.

Endelig vurderer Airbus, at der vil være 1096 store fragtfly i brug – 548 ombyggede passagerfly som Boeing 747-400 og 548 nybyggede fly.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109