Det lyder af noget: 24.262 nye fly leveret over perioden fra 2007 til 2026.
Af Herbert Nielsen24.262 nye fly. Det er, hvad Airbus kommer frem til i sin seneste Global Market Forecast, der blev offentliggjort i forbindelse med flymessen på Farnborough.
Det drejer sig om fremstilling af 23.385 nye passagerfly og 877 nye fragtfly. Men der kommer også nye fragtfly til verdens flåder ad andre veje – nemlig ved ombygning af passagerfly til fragtfly.
Det giver et yderligere ”tilskud” på 2901 fragtere. I anden retning trækker den gradvise udfasning af forældede fragtfly, der i dag er i luften. Således vil i alt 1225 nuværende fragtere forlade tjenesten inden for samme prognoseperiode.
Airbus regner med, at efterspørgselen efter luftfragt vil stige med 5,8 procent om året indtil 2026 – primært drevet af trafikken mellem Kina og Europa, der vil stige med helt op til ni procent årligt.
I Mellem- og Nordamerika samt Europa vil væksten være mere begrænset: 4,2 procent om året. Og det amerikanske indenrigsmarked vil kun vokse med 2,9 procent årligt.
Større fragtflyAirbus vurderer, at behovet fremover vil fokusere på stadigt større fragtfly, der i snit vil øge kapaciteten fra i dag 52,9 tons til 64,1 tons. Airbus regner også med, at operatører vil anvende deres fly stadigt mere intensivt.
Fragten vil også gå fra passagerflyenes belly-holds til rene fragtfly, vurderer Airbus. I dag er godt 42 procent af fragten lastet i bugen på passagerfly, og det vil falde til 37 procent i 2026. Samtidig vil andelen af fragt på fragtfly derfor stige fra dagens 58 procent til 63 procent i 2026.
LeveringstidDer er altså stigende efterspørgsel på fragtfly. Hvor der i dag er en leveringstid fra ordre til flyaflevering på i snit 2,3 år, vil denne ventetid stige til næsten fire år.
Verdens fragtflyfåde ventes at blive øget næsten 2,5 gange til 4249 fly i 2026.
Tendensen er klar: I perioden 2007-2026 vil verdens selskaber efterspørge 896 mindre jet-fragtfly, der alle vil være små ombyggede passagerfly som ATR og ATP.
Dertil vil komme 1409 regionale fragtfly - nemlig 1268 ombyggede passagerfly som Boeing 737 og A320, og 141 nybyggede fragtere.
Endelig vurderer Airbus, at der vil være 1096 store fragtfly i brug – 548 ombyggede passagerfly som Boeing 747-400 og 548 nybyggede fly.