Grounded: SAS traf en drastisk beslutning i efteråret 2007 efter tre uheld med turboprop-flyet Q400. Hele flåden blev sat på jorden.
Af Herbert NielsenMange i branchen fandt reaktionen noget overvældende: Samme flytype anvendes af andre selskaber, der kun har haft få tilsvarende hændelser. Og det, at sætte 27 relativt nye fly ”på bakken”, er en omkostningstung og meget indgribende handling.
Men – hensynet til et skrøbeligt image tvang SAS til beslutningen – og måske var den rigtig. Nu er det i hvert fald, om end med nogen forsinkelse, lykkedes SAS at slippe af med sin ”dødvægt”.
I den seneste rapport fra 1. halvår 2008 kan SAS melde udsolgt af Q400-fly. De tre fly, der havarerede i skandinaviske lufthavne efter uheld med landingsstellet, er fortsat genstand for sagsbehandling ved de involverede forsikringsselskaber.
Men af de resterende 24 er 20 nu sat på salgskontrakter med en række luftfartsselskaber som købere. Austrian Airlines har således købt i hvert fald fire fly, Malev har købt fire, og det svenske luftfragtselskab Nord-Flyg har købt to og aftalt køb om yderligere tre.
De sidste fire vil fortsat være ejet af SAS – men leaset ud til andre operatører, hvis navne ikke er oplyst.
Dermed kan SAS i hovedtræk afslutte perioden med Q400 – og dog.
Nye flySAS indgik som bekendt en aftale med producenten af Q400, Bombardier, hvorved SAS dels fik en erstatning for problemerne, dels som en del af aftalen skrev kontrakt på leverance af andre helt fabriksnye fly fra Bombardier.
Det drejer sig dels om den nye jetfly CRJ 900, der indsættes på regionale og indenrigsruter ved SAS og Estonian Air. Det første af disse fly bliver leveret allerede i september – og dernæst følger så efter planen ét nyt fly pr. måned, indtil serien på i alt 13 CRJ 900 er komplet.SAS vil også aftage 14 nye Q400 fly – vel at mærke i en ny generation, der adskiller sig fra de tidligere Q400 på en række væsentlige områder - og som i hvert fald også har andre landingsstel end de ulykkesplagede fly.
Aftalen med Bombardier indeholder også ret til, at købe yderligere syv af de nye Q400 fly, samt endnu 17 CRJ 900 fly.