Headhunting: SAM Headhunting har med Lasse Fredskov i spidsen fået et ben ind i auto- og transportbranchen.
Af Finn BjerremandDa Lasse Fredskov for godt fire år siden sagde ja tak, til at arbejde som headhunter i firmaet SAM Headhunting, havde han ikke forestillet sig, hvilke muligheder der lå i jobbet.
I dag er direktøren glad, for at have taget springet fra automobilbranchen til headhunter-firmaet, selv om der undervejs i de seneste to år har været mange gode tilbud på toplederniveau i store autovirksomheder. Men Lasse Fredskov er glad for jobbet hos SAM, hvor han var medarbejder nummer i Danmark og nummer 5 på Sjælland – og hvor han har gjort en usædvanlig karriere.
I dag er Lasse Fredskov ordførende direktør i SAM Headhunting i Danmark. Han blev allerede efter seks måneders ansættelse tilbudt, at blive partner i selskabet, og efter et år blev han seniorpartner.
- Man kan sige, at mit job har udviklet sig konstant og det er interessant at have kontakten til branchen fra en helt anden vinkel, hvor man altid er samarbejdspartner og ikke konkurrent, siger Lasse Fredskov.
Auto-succesFredskov har udyttet sin viden om autobranchen til at finde de rigtige hoveder i branchen.
- Sidste år var der ikke den store tiltro til, at mit budgetforslag med en vækst på 40 procent i omsætningen var realistisk. Indtil videre har vi dog allerede realiseret en vækst på 56 procent, siger Lasse Fredskov.
Succesen tilskriver Lasse Fredskov bl.a. det, at virksomheden har en klar målsætning, om at gøre det bedste for kunden.
- Vi må da også være gode, for vi løser mange opgaver for såvel store som små kunder i både transportbranchen og inden for autobranchen, siger Lasse Fredskov. Vi har flere af de helt store auto-, leasing- og transportvirksomheder i vores kundekreds.
SAM har selskaber i 25 lande i hele verden.
- Det betyder, at vi kan løse stort set alle typer opgaver - også på tværs af landegrænserne. Jeg har bl. a. udvalgt nyt personale for et tysk firma i to andre europæiske lande, tre opgaver for et amerikansk firma i tre forskellige lande osv., forklarer Fredskov.
Størstedelen af stillingerne besættes med folk, der målrettet headhuntes. Det vil sige, at de kontaktes uden selv at have søgt stillingen. Det er her Lasse Fredskovs store branchekendskab og netværk kommer ind.
- Mange virksomheder henvender sig til os, fordi de ikke ønsker at fortælle omverdenen, at de søger nye medarbejdere. Mange folk henvender sig desuden, fordi de ved, at vi måske kan hjælpe dem til et nyt og bedre job. Vi formidler således den store interesse for jobskift der er mellem kandidater og virksomheder, siger Lasse Fredskov.
De store strukturelle forandringer i branchen betyder, at der er et øget behov for specialister, og det skaber blandt optimisme hos SAM og Lasse Fredskov.
fba@transporttidende.com