Hvorfor er det lige, at chauffører og lastbiler er mere udskældte end andre transportformer?
Gwyn Nissen, chefredaktørHvorfor er det lige, at chauffører og lastbiler er mere udskældte end andre transportformer?
Vi synes det er dejligt at flyve, det er hyggeligt at rejse med tog, og vi nyder brisen på dækket af et skib. Men bag rattet på bil og lastbil bliver vi stadig mere frustrerede.
Hvordan ville det se ud, hvis private for alvor havde adgang til luftrummet, kunne boltre sig på skinnerne eller begyndte at sejle på kryds og tværs, så fjorden kom til at ligne trekantområdets vejnet i myldretiden? Man tør slet ikke tænke tanken til ende.
På vejen skal der være plads til os alle sammen, mens skinner, luftrummet og havet er forbeholdt de professionelle – uden fare for højresvingsulykker og andre møder med bløde trafikanter.
Forleden kunne vi høre i radioen, at mange bilister betaler sig fra et klip i kørekortet, når de har haft et uheld med en cyklist. De stikker cyklisten nogle penge – og så er den sag glemt.
Når en cyklist ”møder” en lastbil, så slipper cyklisten sjældent kun med skrammer. Uanset om det er en stor, tung, lang eller lille lastbil, så ender det ofte fatalt, når en cyklist ender under lastbilen.
Det er tragisk – ikke kun for offeret og dets familie. Også for chaufføren og hans nærmeste. Chauffører sidder ikke højt hævet over vejen og opfatter sig selv som usårlige, som en af mine kolleger forleden skrev i en lokalavis.
Tvært i mod så er lastbilchaufførerne nok de mest rutinerede bilister, vi har på vejen. De kører lige så mange kilometer om året, som andre er ti år om at køre. De er i langt de fleste tilfælde pligtopfyldende og agtpågivende. Men alligevel går det nogle gange galt – fordi det er mennesker, der bevæger sig i trafikken og ikke robotter.
Der er ingen facitliste på, hvordan man kan undgå højresvingsulykkerne – og helt undgå dem kan man formentlig heller ikke. Men der er et helt katalog over mulige tiltag, som først og fremmest branchen og kommunerne kan vælge ud fra. Og producenterne hjælper ligeledes til med glas i dørene samt kameraer og sensorer på siden af lastbilen.
Branchen selv har peget på kampagner, kampagner og atter kampagner – såvel overfor chauffører som de bløde trafikanter – for at nedbringe antallet af ulykker.
Så på sin vis er debatten om højresvingsulykker helt på sin plads og kan i sig selv være med til at skærpe såvel chaufførernes og cyklisternes opmærksomhed – i det forbandede højresving.