23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Branchens ønskeliste

Det kan ikke gå hurtigt nok med at indføre Intelligente Trafik Systemer.

Det kan ikke gå hurtigt nok med at indføre Intelligente Trafik Systemer.

Det kan ikke gå hurtigt nok med at indføre Intelligente Trafik Systemer. Det mener transportbranchen herhjemme.

- I nogle tilfælde er det langt billigere, at investere i ITS, end at anlægge yderligere vejbaner, siger direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard.

Han udtrykker undren over, at der ikke for længst er sat skub i flere projekter.

- Der bliver snakket meget, men der er ingen, der gør noget ved det, siger Østergaard.

Han peger blandt andet på muligheden for det digitale vejkort, hvor alle informationer kan samles ét sted, og siden kobles sammen med ruteplanlægnings-systemer, bedre informationer i trafikken og henvisninger til ledig rasteplads-kapacitet.

Formand for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen, mener det er oplagt, at ITS kan skabe et bedre trafikflow i hovedstadsområdet og Østjylland.

- Men vi har også brug for et bedre varslingssystem, så vi 50-100 km forude kan få varsling om trafikproblemer.

Direktør Michael Svane fra DI Transport, understreger vigtigheden af, at trafikinformationer er aktuelle og pålidelige. Samtidig understreger han, at ITS ikke er nogen mirakelkur.

- Det har sine begrænsninger, og kan ikke erstatte de nødvendige udbygninger. Men der er også mange muligheder med ITS. Derfor handler det om at ”tænke ud af boksen” og skabe det bedst mulige samspil mellem vej, trafikanter og køretøjer – også på tværs af transportformerne, siger Svane.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063