23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremtidens trafik skal være intelligent

Viser vejen: Dansker skal stå i spidsen for EU’s udredningsarbejde. ITS må ikke kun handle om kontrol, siger Anne E. Jensen.

Viser vejen: Dansker skal stå i spidsen for EU’s udredningsarbejde. ITS må ikke kun handle om kontrol, siger Anne E. Jensen.

Af Gwyn Nissen

Europa-parlamentarikeren Anne E. Jensen (V) kommer på en af sine hidtil største opgaver, når hun til efterår skal stå i spidsen for EU-Kommissionens udredningsarbejde omkring fremtidens brug af Intelligente Trafik Systemer (ITS).

- Det er en spændende udfordring, siger Anne E. Jensen, der ser store muligheder i brugen af intelligente trafiksystemer.

Hun vil gennem sit ordførerskab prøve, at påvirke anvendelsen af ITS i retning af, at de nye systemer skal bruges til en mere gnidningsfri trafikafvikling.

- Det skal simpelthen være lettere, at bevæge sig ude i trafikken, siger Anne E. Jensen.

Intelligente trafiksystemer kan være med til at skabe en bedre udnyttelse af vejnettet ved for eksempel, at advare mod trafikale problemer, uheld, anvise alternative ruter eller angive vejledende hastigheder, for at få trafikken til at glide.

Flaskehalse

Også i Danmark sættes der stor lid til, at ITS kan afhjælpe flaskehalse. I infrastrukturkommissionens anbefalinger er ITS højtplaceret, idet systemerne kan hente 10-15 procent mere ud af det eksisterende vejnet.

- Men ITS kan ikke alene løse alle trængselsproblemer på vejene – og heller ikke kompensere for de mange års manglende investeringer i det danske vejnet, siger Anne E. Jensen.

Ikke kun kontrol

Hun advarer også mod, at ITS bruges til øget kontrol og sanktioner samt vejskat-systemer.

- Det er ikke den vej, jeg vil med systemet. På den anden side, så kan det måske få myndighederne til at gå efter de virkelige sorte får i branchen og lade andre slippe for bagateller, siger Anne E. Jensen.

Hun håber, at kunne sætte sit personlige præg på rapporten til EU-Kommissionen, men understreger, at arbejdet selvfølgelig skal afspejle input fra alle aktører.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078